نقش و فعاليت زنان در پروژه هاي نظامي در ايران باستان

ی 1395/07/04 - 20:13
نقش و فعاليت زنان در پروژه هاي نظامي در ايران باستان

زن در جامعه حماسي، در همه جا حضور دارد، شاعران حماسه آفرين در برابر زن حماسي سر فرود مي آوردند و از شهامت و وفاداري و ابداع و اختراعات وي به شگفت ميفتند، زن در جامعه حماسي علاوه بر خصوصيات و امتيازاتي كه خود دارد و امتيازاتي كه براي مرد قايل است، امتياز ديگري را نيز به خود مي دهد.

زن در جامعه حماسي، در همه جا حضور دارد، شاعران حماسه آفرين در برابر زن حماسي سر فرود مي آوردند و از شهامت و وفاداري و ابداع و اختراعات وي به شگفت ميفتند، زن در جامعه حماسي علاوه برخصوصيات و امتيازاتي كه خود دارد و امتيازاتي كه براي مرد قايل است، امتياز ديگري را نيز به خود مي دهد. در حماسه اين زن است كه براي اظهار عشق و فداكاري، گذشت، خلاقيت، گام پيش مي گذارد، كه اين را شايد بتوان يكي از برجسته ترين ويژگي هاي زنان حماسي دانست و زن با وجود پيشگام بودن در اين امد، به طرز عجيبي جسارت عشق را پاكدامني مي آميزد، زنان شاهنامه با همسران و فرزندان خود، در راهي گام برمي دارند كه بايد به پيروزي نيكي بر بدي منتهي شود، در جامعه حماسي به زن در قالب ها و نقش هاي گوناگون، عاشق، معشوق، همسر، مادر،رزمجو،جنگاور، شرمگين،غدار، و غيره برخورد مي كنيم ولي آنچه در جامعه حماسي ايران ديده نمي شود به چشم نمي آيد،.وجود زن روسپي است و اين امر بازگو كننده سعادت جامعه است، زيرا شيوع و فحشاء و انحرافات جنسي با جدا بودن و در حاشيه قرار گرفتن زن در اجتماع بستگي دارد. زن در جامعه حماسي از جامعه جدا نيست و در حاشيه قرار ندارد، بلكه در متن جامعه است و همراه آن، محو شدن فحشاء در جامعه حماسي كه شايد از پاي بند بودن زنان و مدان به انديشه ها و دستورات و مقررات ديني به دست مي آيد، در اين جامعه زن براي بيان و بازآفريني واقعيت اجتماعي زمان خويش، نقش و رسالت خاصي را به عهده مي گيرد. آري زنان بيان و مفهومي كرداري دارند، زيرا به طور كلي، نظام فكري حماسي، كرداري است،و زن اين گونه به نهاد خود، بعد و جسميت مي دهد و از اين راه جهاني را كه در آن قرار دارد دگرگون يا ويران و يا آباد مي كند، جنگ مي افروزد و اين جنگ كشنده كه در آن،زن حماسي نقش دارد خود نيز زاينده كمال است. عصر افتخار آميز در دوران كهن ماندگي(كه خود نياز به پرداخت جداگانه اي دارد)و جامعه حماسي به ما نشان مي دهد كه آنان از توانمندي بالايي برخوردار هستند كه استفاده از آن توانمندي ها و حركت ايت فطرت بطن و درون جامعه،دستيابي به جامعه سالم، مترقي و قدرتمند را مهيا مي كند، نبودن فحشاء وجود افتخارات و پيشرفتهاي آن زمان اين نظريه را به اثبات مي رساند. در اين بين نيم نگاهي به آثار و فعاليت هاي صنعتي و نظامي زنان خارج از اين مرز و بوم مي اندازيم. در خارج از محدوده اين آب و خاك نيز شاهد وجود زنان شايسته و والايي هستيم كه نشان دهنده اين موجود فكور هستند، در رابطه با كشف آهن خود انقلابي در صنعت دفاعي به وجود آورده بود پزشك فرعون مصر نيز در سياحت نامه خود از كشوري ياد كرده كه از آهن جهت ابزارهاي دفاعي خود استفاده مي كردند و در حايي در اين كتاب اشاره شده ه ساخت اين ابزارها به دست زنان صورت مي گرفته و مردان در جنگ و ستيزها از آنها استفاده مي كردند. در قبل از جنگ جهاني اول بود كه در اروپا، زن به عرصه احتماع صنعتي به عنوان نيروي ارزان و پر كار پا نهاد و بعد در اثر تلاش ها و سياست هاي اعمال شده، زنان توانستند تا حدي به حقوق احتماعي و اقتصادي خود دست يابند. در زمان مهرداد پنجم در منطقه خاصي در شهري به نام شهر زنان، زناني جنگجو بودند و از سلاح هاي خاصي استفاده مي كردند كه خود مخترع و سازنده آن بودند، در نمايان اين زنان، مردي وجود نداشت و ديگر مناطق و كشورها از شنيدن نام اين منطقه و قبيله وحشت مي كردند، چون آنها هر جا كه پا مي گذاشتند و حمله مي كردند، شكستي نداشتند، مورخ مي نويسد:پيروزي اين زنان به دليل ابزارهاي خاص، رشادت ها و تاكتيك هاي مخصوص خودشان بود و زماني كه مهرداد پيجم در محاصره دشمنان داخلي و حملات دشمنان خارجي قرار گرفت، كمك اين قبيله باعث نجات وي تثبيت حكومتش شد، اين مسايل دال بر اين است كه زن مي تواند خوب فكر كند، خوب عمل كند، اراده اي قوي داشته باشد و در دفاع از آزمان ها،پيش از مردان قدم بردارد. اگر باز به تاريخ كهن خود برگرديم و نگاهي به عصر ننگين حرمسرايي بيندازيم، خواهيم ديد كه در اثر اسارت گرفتن تفكرات عاليه و و توانمندي هاي حدود نيمي از افراد جامعه، راه انحطاط عظمت و پيشرفت مهيا شد. در دوره هايي كه همه دست نياز به سوي ما دراز كرده بودند ما به جايي قدم گذاشتيم كه خود عاجزانه و با پرداخت حيثيت و آبرو دست تمنا به سوي ديگران دراز كرديم. در اثر اين انحطاط، يوناني ها و رومي ها و همينطور ابر قدرت هاي ديگر ابداعات و اختراعات عزيزان اين آب و خاك را به نام خود و براي خود ثبت و ضبط كردند، مورخ مي نويسد: مس را كه ايرانيان در دوران كهن سنگي كشف كرده و حتي به مضرات اكسيد آن در وجود انسان پي برده بودند بعدها يونانيان سپس رومي ها به نام خود ثبت و از آن جهت استثمار ديگران استفاده كردند. در عصر زندگي حرمسرايي، زن به طور كلي از اجتماع سياسي،صنعتي،كشاورزي و اقتصادي آن زمان كنار گذاشته شده و در موارد نادري در حاشيه قرار گرقت.

در واقع اجتماع حرمسرايي قسمت بزرگي از تاريخ را تيره كرده است. زن حتي جهت رسيدن به يك زندگي بردگي مرفه آن زمان مجبور مي شد به دسايس و حيله هاي مختلف كه گاه به تشنجات و جنگ و ستيزهاي درون حرمسرا و خارج از آن منتهي مي شد دست بزند و اين داستان تا ورود نداي رهايي بخش اسلام به ايران ادامه داشت و از آن پس برگ ديگري از تاريخ ورق خورد....

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.