
به گزارش سایت زنان شهید - بررسي الگوي رفتاري حضرت زهرا عليها السلام ، نشانه ايستادگي وي در برابر ظلم و جور در عهد پس از نبوت است كه همه ضوابط ديني خاص زنان را رعايت كرد و دلاورانه در عرصه عمومي حضور داشت و حساسيت درباره امور پيراموني را به نمايش گذاشت كه از حق انساني زن مسلمان ناشي ميشود. همچنين ضرورت اتخاذ سياست حضور زن و مرد در حوزه عمل سياسي را براي حفظ اصالت آموزههاي آئين نبوي در هميشه تاريخ آشكار ميسازد. اسلام هرگز نقش انساني زن را در زندگي اجتماعي كوچك نميشمرد، اما درباره چگونگي شركت زن در مسائل اجتماعي، ضوابطي قرار داده است. زن تربيتشده در اين الگوي انساني، به سان فاطمه عليها السلام ، حضوري انسانساز و جامعهساز در جامعه و مديريت اجتماعي خواهد داشت؛ حضوري كه جدي و بجاست و سلبي و بيطرفانه نيست.
حرکت انقلابی حضرت فاطمه(س) و دفاع مقدس ایشان از صراط مستقیم الهی و ولایت زمان از همان روزهای نخستین رحلت رسول اکرم(ص) شروع شد، آنگاه که آخرین فرستاده خدا چشم از جهان فروبست و مسلمانان تاری به نام خلافت گرد خویش تنیدند و از پذیرش رهبری امیرالمومنین(ع) سرباز زدند. عمق این ظلم بزرگ و فاجعه عظیم را که بر همه بشر مشخص شده است، تنها فاطمه (س) در می یابد. تنها ایشان بود که درک می کرد، مردم از چه هدایت و ظرفیت رشدی محروم شدند از چشمه حکمتی که خالی از هر گونه ناپاکی، رهروان را سیراب می کرد و هر آنچه می گفت خود در عمل به آنها جلوتر بود از فردی که نفس پیامبر(ص) و مدار و محور خلافت بود. حضور حضرت زهرا(س) در کنار امام علی(ع) و در جبهه مخالفان خود نشانه ای بر حقانیت حضرت علی(ع) است. آن اسوه همیشه بیدار که تنها حضورش نشانه است در راه دفاع از ولایت حق، تنها به همین مقدار اکتفا نمی کند، بلکه از همه امکانات و ظرفیت خود بهره می گیرد و گام بر می دارد. ایشان در زمان خودشان آیات قرآن و مکاتب تفسیری مختلف را نقد و بررسی و از نظر عملی ایستادگی به خرج داده و مقاومت کرده و از حقانیت امیرالمومنین(ع) و خاندان اهل بیت(ع) در حکومت و خلافت دفاع کرد. مهمترین و بارزترین قله های زندگی بانوی بزرگ اسلام، دفاع ایشان از حریم ولایت امیرمومنان علی (ع) و خطبه فدکیه آن حضرت است که سرانجام آن حضرت در راه دفاع از ولایت مجروح شده و به شهادت رسید.
حضرت زهرا(س) پس از غصب فدک به مسجد پیامبر(ص) آمد و با خطبه ای کوبنده و آتشین که سراسر علم و حکمت و استدلال بود، غاصبان را رسوا نمود و حقانیت امیرالمؤمنین(ع) را اثبات کرد.
در فرازی از این خطبه پس از حمد و ثنای خداوند و ذکر توحید و نبوت و امامت و بیان فلسفه احکام به معرفی خود پرداخت، تا هم پیشتوانه ای باشد بر آن چه می گوید و هم آن ها را به یاد پیمان عقبه ثانی در حمایت از رسول خدا(ص) و اهل بیتش((ع)) بیاندازد.
در حقیقت حضرت زهرا(س) ـ که در زمان حیات پدر، هیچ گاه در یک اجتماع عمومی و همگانی سخن نگفته و علم و حلم و کمالش، بر مردم آشکار نشده بود ـ با سخنرانی در مسجد، آن چنان دریای حکمت و معرفت از کلامش جوشید که در طول تاریخ از هیچ زنی چنین حکمت و معرفتی دیده نشده است. حضرت زهرا(س) با این تدبیر علاوه بر اینکه جایگاه عظیم خود و برتری اهل بیت رسول خدا(ص) را بر دیگران ثابت نمود، حقانیت ادعاهای خویش را نیز با محکم ترین استدلال در طول تاریخ اثبات نموده و دست مخالفان خویش را تا ابد از یافتن کمترین پاسخ قانع کننده به سخنانش کوتاه نمود؛ تا جایی که هیچ یک از توجیهات و تأویلاتی که از همان آغاز تا کنون از سوی غاصبان و یارانشان برای پاسخ به سخنان فاطمه(س) و منزه کردن دامن غاصبان از اعمالشان بیان شده، منصفان را قانع نکرده است.
شخصیت بی بدیل ایشان نه تنها اسوه یک زن مسلمان بود، بلکه الگوی تمامی مسلمانان برای دستیابی به سعادت حقیقی به شمار می رفت. رفتار و اعمال بانوی دوعالم در واقع آموزنده و غنی از فضیلت های انسانی محسوب می شد که می توان با بهره گیری از این سرچشمه خوبی ها به سر منزل مقصود رسید.
امروز حضرت فاطمه(علیهاالسلام) میتواند زن مسلمان را بسازد. او به عنوان یک مادر در مرحلهای که دختری چون زینب میپرورد و پسرانی چون حسن و حسین (ع)، و به عنوان یک بعد دیگر زن متعالی و مثالی، همسر به عنوان کسی که در تنهاییها و سختیها ، نقشها و عظمتهای علی (ع) پا به پای اوست و همچنین به عنوان یک زن مسئول اجتماعی، کسی که از بدو تولد تا لحظهای که پدرش را تنها به زمین گذاشت و در غربت دفن شد و در خاموشی، باز یک لحظه از مبارزه نایستاد: در جبهه خارجی با کفر تا هجرت و در جبهه داخلی با انحراف و قتل تا لحظه مرگ، حتی بعد از مرگ نیز که: «علی مرا پنهان دفن کن تا بر گور من گرد نیایند و هم بر عزای من مراسمی برپا نکنند و بر من نماز نخوانند و مراسمی بپا ندارند تا به نام من قدرتی که هم اکنون بر روی کار آمده قدرت خود را توجیه دینی نکند» زنی که حتی مردن و دفن شدنش را میخواهد وسیلهای کند برای مبارزه در راه حق و محکوم کردن ابدی و همیشگی غصب. این است «چگونه امروز زن مسلمان بودن».
انتهای پیام /
دیدگاه ها