بی بی لوعه زنی که بیش از یک قرن در خوزستان زندگی کرده‌است

ی 1403/04/31 - 10:26
بی بی لوعه
بی‌بی لوعه حالا کهنسال‌ترین زن خوزستان است. این عمر طولانی باعث شده حوادث زیادی را با چشم خودش ببیند. از هجوم انگلیسی‌ها حدود ۹۰ سال قبل به آبادان و دارخوین تا حمله عراق و حصر آبادان. از ساخته شدن تلمبه‌خانه دارخوین توسط انگلیسی‌ها تا بیرون کردن عراق و اعدام صدام. از لحظه‌ای که دارخوین محل زادگاهش شهر شد تا روزی که یکی از مهمترین سنگرهای مقاومت هشت سال جنگ تحمیلی بود.

سایت زنان شهید - بی‌بی لوعه یا مادر دارخوین که نام اصلیش لوعه ناصریان است. ۴ تیرماه ۱۴۰۲ یکصد و هفت سالگی‌اش را آغاز کرد. بی‌بی لوعه حالا کهنسال‌ترین زن خوزستان است. او حوادث زیادی را با چشم خودش دیده از هجوم انگلیسی‌ها حدود ۹۰ سال قبل به آبادان و دارخوین تا حمله عراق و حصر آبادان. بی‌بی لوعه بعد از ۱۰۷ سال زندگی در سلامت کامل است و هشیاری خود را دارد. 

او در دوران جنگ برخلاف اهالی دارخوین هرگز این شهر را ترک نکرد و ماند تا قوت قلب رزمنده‌ها باشد. برایشان آشپزی می‌کرد یا حتی لباسهایشان را می شست. آواز می‌خواند و روحیه می‌داد. آنقدر به رزمنده‌ها محبت کرد که به مادر رزمنده ها شهرت پیدا کرد. صدایش را وقتی می‌خواند همه دوست داشتند و با او دلشاد بودند. 

خانه او در تمام مدت هشت سال جنگ محل رفت و آمد سربازها و حتی فرمانده‌های جنگ بود. او با خیلی‌ها در خانه‌اش ملاقات کرد. از قاسم سلیمانی گرفته تا صیاد شیرازی، محسن رضایی، شمخانی و حتی بنی صدر.

نامش لوعه ناصریان است. به بی‌بی لوعه و مادر دارخوین شهرت دارد. او را زنی مهربان و صلح طلب می‌شناسند. دوستدارانش می‌گویند تا زمانی که زنده است باید نام او در میراث بشری ایران ثبت شود. 

انتهای پیام / 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.