زنان شهید، نخستین لشگر زنانه در عرصه جهاد تبیین!/ نمایش تمام قد هویت زن مسلمان تأثیرگذار در زلال آیینه زنان شهید

پ 1401/12/04 - 09:04
زنان شهید
گفتمان مقاومت یکی از میادینی است که زن و مرد مجاهد و شهید در آن به یک اندازه و به صورت مساوی نقش آفرینی دارند. گفتمانی که در گام نخست آن به مشارکت انسان ها در تعیین حق سرنوشت خودشان می اندیشیم. گفتمانی که بنابر نظر حجت الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه از 4 عنصر اصلی تشکیل شده است « عنصر اول: واقعیت گرایی است؛ عنصر دوم: جمعیت و جمع شدن انسان ها در قالب تشکل های انسانی وحدت آفرین است ؛ عنصر سوم: حداکثری بودن و عنصر چهارم: ایمان و معرفت به خداست».
زنان شهید نیز مانند مردان شهید از این 4 عنصر برای ورود به گفتمان مقاومت برخوردار هستند و همان اندازه که شهدای مرد می توانند الگو و هویت بخش برای جامعه پسران جوان باشند، شهدای زن نیز تأثیرگذار و چه بسا در این عرصه شگفتی ساز هستند.

 

*خلأ  از معرفی زنان شهید، در هویت سازی برای دختر مسلمان  ایرانی

میترا خسروبیک کارشناس ارشد ادبیات پایداری در گفت وگو با خبرنگار سایت زنان شهید، معتقد است: شهدای زن از تمام عناصر و ویژگی های ورود به عرصه فرهنگ و گفتمان مقاومت برخوردارند « از عدالت‌خواهی و حق‌طلبی، اسلام‌خواهی، صلح‌طلبی گرفته تا عزت‌طلبی و اقتدار، استقلال‌طلبی. از  آزادی‌خواهی، معنویت‌گرایی، حکمت و عقلانیت‌گرایی گرفته تا مصلحت‌گرایی و آرمان‌گرایی و واقع‌بینی‌. »

وی تصریح می کند البته منظور من از شهدای زن ، خاصه شهدای زن ایران اسلامی نیست بلکه درباره جبهه مقاومت و شهدای آن صحبت می کنم از بانوان مبارز فلسطینی گرفته تا زنان مجاهد بحرین، از بانوان صبور و مقاوم سوریه و عراق گرفته تا زنان مظلوم افعانستان.

این کارشناس ادبیات پایداری با بیان اینکه ادبیات در حوزه های مختلف خود از شعر گرفته تا خاطرنویسی، داستان و رمان از فیلم نامه نویسی تا نمایشنامه نویسی از هنرهای تجمسی گرفته تا هنرموسیقی باید در خدمت متجلی کردن نقش زنان شهید در گفتمان مقاومت باشد، می گوید: متأسفانه آنقدر که زنان در عرصه نویسندگی به ویژه خاطره­نگاری و زندگی نامه نویسی شهدای مرد تلاش کرده اند؛ همان اندازه در معرفی شهدای زن و مشخص کردن جایگاه رفیع آنها در گفتمان مقاومت کوتاهی داشته اند.

خلأ جهاد تبیین در حوزه معرفی هویت زن ایرانی در عرصه ملی و جهانی را همین غفلت از معرفی زنان شهید و زنان مجاهد به عنوان زنانی که حیات ابدی دارند و تأثیرگذاری شان محدود به زمان نیست دانست.

امروز بیش از هر زمان دیگری روایت سلحشوری فرزندان این آب و خاک و اهتمام به جهاد تبیین الزامی است،. نسل جوان و نوجوان کشور آشنایی کمی با روایت های ناب و حماسی قهرمانان سرزمین خود دارد.

البته این واقعیتی است که در جامعه زنان در بین دختران جوان ملموس تر دیده می شود. چرا که آنها تشنه بنابر اصل اریکتایپ یا کهن الگو،ایرانیان الگوهایی ملی از جنس مقاومت و ایثارند تا در شؤنات مختلف زندگی از آنها راهنمایی بگیرند. مسئله مهمی که با وجود پربار بودن تاریخ کهن ایران و تاریخ حماسی انقلاب اسلامی از آنها دریغ شده است!.

* کهن الگوی ایرانیان، سلحشوری و مقاومت است/ الگوی زن ایرانی هم مستثنی نیست!

زهرا آزاد روانشناس و مشاور در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس با تعریف واژه آرکیتایپ به معنی « خوی و خصلتی که نسل به نسل و سینه به سینه در بین زن و مرد یک ملت انتقال پیدا کرده و جزء شاخصه های رفتاری ماندگار آنها شده است» می افزاید: حماسه و ایستادگی در برابر ظلم و جور،آرکیتایپ ملت ایران است و ریشه های تاریخی آن را می توان در حماسه های تاریخی اساطیری ایران مشاهده کرد.

وی می گوید: این میزان از قدمت حماسه سازی و حماسی عمل کردن ایرانیان از زن و مرد در ادوار مختلف به ویژه در دوران معاصر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقابله با ویروس کرونا، دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام مؤید این نکته است.

این روانشناس با بیان اینکه وقتی برای جامعه زنان ایرانی با چنین پیشینه ایی از خصلت و خوی ملی از شهدای زن یا زنان مجاهد در راه اسلام، وطن و خدمت به مردم یاد می کنیم درست انگشت بر ارکیتایپ سلحشوری آنها گذاشته ایم، جایی که بین مرد و زن برابری وجود دارد، تصریح می کند: چنین معرفی از زنان نه تنها باعث تمجید آنها می شود بلکه الگوپذیری از این بانوان و حتی فرافکنی نیز صورت می گیرد که در جایی مناسب بتوانند راه این شهدا را ادامه دهند و خود را در خیل شهدا و ایثارگران ببینند .

آزاد بیان می کند: این ایثاگری در میدان سلحشوری برای زن ایرانی با جهاد در خط مقدم، جهاد در عرصه پیشتیبانی، جهاد در عرصه فرزندپروری و فدا کردن او در راه آرمان های انقلاب اسلامی و وطن، نمود و بروز دارد..

* معرفی شهدای زن کافی و در قالب سلیقه جوان امروزی نیست!

صحبت از نسل جوان که می شود متولدین دهه هفتا و هشتاد دخترانی که یا به تازگی سی سالگی را تجربه کرده اند یا هنوز پا در دهه چهارم زندگی نگذاشته اند مخاطب قرار می گیرند . افرادی که جامعه از آنها، مطالبات، اهداف و سبک زندگی شان به شکل دیگری یاد می کند. اما به راستی وقتی پای صحبت شان آنها را هر چند گاها تابو شکن و سرکش می بینی اما به راستی منتظر هستند، منتظران یک حرکت بزرگ در هویت بخشی به هم نسل شان... 

سما قاضی دختری دهه هفتادی و از فعالان شبکه های اجتماعی است، او در خصوص احساسش نسبت به هفت هزار شهید زن می گوید : «عنوان یک جوان دهه هفتادی با دانستن این موضوع که در برهه ایی تاریخی، زنان هم مانند مردان در عرصه مقاومت و ایثار در راه آرمان های ملی و اسلامی، نه تنها در پشت صحنه و جبهه ها حضور فعال داشتند بلکه در برخی از مواقع در متن و بطن حوادث تأثیرگذار بوده اند، احساس غرور و سربلندی دارم.»

وی با بیان اینکه دانست این موضوع که اثرگذاری جامعه بانوان ایران به اندازه­ایی است که در تاریخ ثبت شده و در کلام امامین انقلاب اسلامی بر آن به انحای مختلف تأکید و تحسین شده است، بسیار شیرین است، ادامه می دهد: متأسفانه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به ندرت در خصوص این دست مسائل، تولید محتوای قوی صورت می گیرد و همین مسئله باعث می شود تا دختران کمی ، شیرینی این شناخت از هویت و واقعیت زن مسلمان ایرانی را درک کنند!

این فعال شبکه های اجتماعی با اشاره به اینکه شهدای زن که از بین تعداد زیاد آنها، محدود نفراتی چون فاطمه اسدی و مریم فراهانی یا طیبه واعظی برای نسل جوانی شناخته شده هستند، هر کدام در سبک زندگی الگوی سومی برای دختران جوان هستند که کم کاری در معرفی کافی و متناسب با سلیقه جوان امروزی ما را از شناختشان محروم کرده است. زنانی که به راستی شکوه، عظمت و قدرت زن را در جایگاه الهی خود  به نمایش گذاشتند.  

موفقیت نسبی دشمن در جنگ شناختی نتیجه کم توجهی به الگوهای شهدایی

سهیلا کبیری از بانوان جوان و فعال در بسیج استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه من تعداد انگشت شماری از شهدای زن را می شناسم آن هم با برگزاری یادواره های شهدای زن توسط بسیج جامعه زنان استان و همچنین معرفی سالانه شهدای شاخص زن،  می گوید: این میزان شناخت از بیش از 7 هزار شهید زن که در طول انقلاب اسلامی و در عرصه های مختلف مشغول خدمت به نظام بودند ،  قطعا شایسته نیست .

وی با اشاره به اینکه من شخصا خودم علاقمند به آشنایی با سبک زندگی شهدا به ویژه شهدای زن بودم، می افزاید:  این علاقمندی باعث شد که کتاب های متعددی درباره این بانوان شجاع و بصیر مطالعه کنم و با هر بار خواندن زندگی نامه آنها به ویژه فاطمه اسدی و مریم فرهانیان غبطه بخورم که ای کاش من هم در مسیری قرار بگیرم که ختم به شهادت شود.

 این بانوی بسیجی ادامه می دهد: هر چند جای خوشبختی دارد که رسانه ها، رادیو، تلویزیون، سینما و حتی هنرمندان موسیقی به شهدای مرد اهمیت ویژه داده اند و برای پسران نسل های سوم  و چهارم انقلاب الگوهایی امروزی معرفی کرده اند اما این مسئله برای قشر بانوان به ویژه دختران جوان مغفول مانده است.

 کبیری با بیان اینکه : به نظر من دست اندرکاران معرفی شهدای زن می باید از ظرفیت های هنری مخصوصا هنر هفتم یعنی فیلم و سریال و حتی موسیقی های فاخر و نماهنگ های زیبا برای معرفی شهدای زن استفاده کنند ، می گوید: در فضای مجازی حرکت هایی صورت گرفته است که در اندازه های شأن و مرتبت معرفی مجاهدین زن نیست چرا که اگر بود همانطور که پسران دهه هفتادی با الگوپذیری از شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  در دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام حماسه آفریدند دختران نیز در این روزهای پر آشوب جنگ شناختی بهتر عمل می کردند.

* تأثیر عینی تر شهدای زن در ارتقای اخلاقیات و معنویات در محیط خانواده و اجتماع

زمانه جنگ روایت‌ها و جنگ روانی، که آشفتگی در اذهان وجود دارد باید این الگوی سوم زن مسلمان ایرانی را روایت کرد و تصویر متفاوتی از جنس الگوی سوم ارائه کرد. الگویی که زن مسلمان را از شرق و غرب متمایز می کند. تأثیرگذار است و شکل سومی از زن دنیا را به معرفی می کند. الگویی که زن نه کارگر خانه و نه کارگر کارخانه است، بلکه زن مسلمان ایرانی از بستر خانه و خانواده می‌تواند مهمترین نقش آفرینی و اثرگذاری‌های اجتماعی را داشته باشد.

شهدای زن، مادران و همسران شهدا، زنان مجاهد و ایثاگر همگی از زمره الگوهای سومی هستند که در جامعه ما وجود دارند و اقیانوسی از ارزش های هدایت گر به سوی تعالی هستند اما به راستی به اندازه، شأن و تأثیرگذاری آنها شناخته شده اند؟ خیر!

روح انگیز جهان افروز ، مدیر اداره خانواده و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان معتقد است: در کلیت امر، نسبت به معرفی همه شهدای گرانقدر و ایثارگران کوتاهی های بسیاری وجود داشته و در معرفی شهدای زن قطعاً مظلومیت مضاعف می باشد.

وی با اشاره به اینکه در استان لرستان بیش از 500 شهید زن وجود دارد، می گوید: متأسفانه اکثر هم استانی های ما حتی اسم 10 نفر از این شهدای عزیز را نمی دانند. حتی بنده اعتراف می کنم که آشنایی و شناخت چندان و درخوری،  نسبت به شهدای زن (اسامی،محل سکونت،زندگی فردی،اجتماعی،نحوه شهادت و....)ندارم.

مدیر اداره خانواده و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان با تأکید براینکه به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از همه ظرفیت های هنری، رسانه‌ای و تبلیغی و ... باید استفاده شود، می افزاید:  هر کدام به نحوی در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تاثیر گذار خواهند بود،به ویژه زمانی که مربوط به حوزه زن و خانواده باشد

جهان افزوز در ادامه با بیان اینکه معرفی شهدای زن جامعه به ویژه در شرایط کنونی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، زیرا شهدا الگوهای بی نظیری جهت انتقال فرهنگ صبر پایداری، استقامت، دفاع از حریم ولایت و تمامیت ارضی کشور هستند، می گوید: آنها به عنوان الگو های بی نظیری برای بانوان در تمامی جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی به شمار می روند.

وی تصریح می کند: همانقدر که زنان به عنوان همسر، مادر و خواهر در ارتقای اخلاقیات و معنویات در محیط خانواده و اجتماع نقش بسزایی دارند، در کسوت شهادت این تاثیر گذاری بسیار برجسته تر و عینی تر خواهد بود.

انتهای پیام/*

 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.