شهید مریم رحیمی

س 1401/06/29 - 15:29
رحیمی
شهید مریم رحیمی
شهید مریم رحیمی

 شهید مدافع سلامت مریم رحیمی 

شهید مریم رحیمی در بیستم شهریور ماه سال 1372 در خانواده  ای مذهبی در شهر شیراز دیده به جهان گذشود، از همان دوران کودکی به دلیل اینکه عمویش از شهدای دفاع مقدس بود با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا گردید.

ایشان پس از فارغ التحصیلی در رشته پرستاری از دانشگاه آزاد فیروز آباد فارس، در بیمارستان شهید رجایی مشغول گذراندن دوره طرح خویش گردیدند، وی پس از اتمام دوره طرح به دلیل تعهد کاری و مسئولیت پذیری و داشتن روحیه جهادی در خدمت، با عضویت پیمانی در همان بیمارستان استخدام شد.

ایشان هم زمان درحین خدمت در رشته آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشغول به تحصیل بودند، وی در سن 20سالگی ازدواج نمودند.شهیده مریم با خود عهد نموده و نیت کرده بود که ابتدا در پیاده روی اربعین شرکت نموده و به زیارت آقا ابا عبدالله الحسین مشرف شود و سپس جهت فرزند آوری اقدام نماید که چنین نیز شد.

در ایام کرونا، با اینکه 6ماهه باردار بودند و حتی از طرف مسئولین بیمارستان به ایشان اجازه داده شده بود که با توجه به شرایط جسمی از مرخصی شان استفاده کنند ولی ایشان به دلیل تعهد کاری و روحیه جهادی حاضر نشد از این فرصت استفاده کند و به خدمت به بیماران کرونایی ادامه دادند که در همین مسیر خدمت خود نیز مبتلا به کرونا گشته و سرانجام در تاریخ 1399/8/22  در سن 27 سالگی به فیض شهادت نائل آمدند و فرزند 6ماهه ای را که باردار بودند به دلیل نجات فرزند زودتر به دنیا آورده شد، 2روز بعد از شهادت مادر به مادر شهیدش پیوست.

لازم به ذکر است که ایشان بسیجی و مقید  به شرکت در هیئت های مذهبی بودند و در حین خدمت خود را خادم امام حسین می دانستند تا جایی که بر روی لباس فرم بیمارستان خود اتیکت خادم الحسین را نصب نموده بودند و  ارادت مضاعفی به سردار سلیمانی داشتند و در مراسم تشییع از شهید سلیمانی توفیق شهادت را طلب نموده بودند.

 

مصاحبه ای با مادر شهید خانم فرزانه رحیمی:

 

 

تعلیم هنر بخشیدن، دستگیری، سخاوتمندی، دفاع از حق، همراه با تلاش در کنار معرفی الگوهای ارزشی در مسیر انتقال مفاهیم ارزشمند دینی و اخلاقی به فرزندان و نسل آینده بسیار تاثیر گذار است

 

شهیده مریم دارای شخصیتی چند  بعدی بود. ایشان درامور شخصی منظم، منضبط و معمولا برای کارهایش برنامه ریزی و زمان بندی  دقیق داشت. ظاهری آراسته با رعایت کلیه شئونات اسلامی برای یک زن مسلمان داشت. حیایش مثال زدنی و حجابش فاطمی (س) بود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس فارس، مادر بودن ودیعه ای الهی است که خداوند از سر محبت، به بانوان و زنان این جهان تقدیم کرده است تا زیبایی زن بودن را تکمیل و رسالترا تمام نماید. اما زیباتر شدن زن، زمانی دوچندان می‌شود که یک زن، یک بانو، لقب دیگری هم در کنار مادر بودن داشته باشد و آن مادر شهید شدن است.

مادر شهید، بالاترین مرحله زیبایی مادرانه است که خدا لایق‌ترین ها را انتخاب و عاشقانه به قلب آن بانوی منتخب همراه با آرامش نازل می کند.

خدا را شاکرم که سرزمینم پر شده از این نورهای آرام و زیبا، مادرانی که فرزندان خود را در برهه‌های مختلف تاریخ هدیه کردند و خود هدیه بالاتر به دست آوردن به نام مادر شهید بودن.

عده ای گل های خود را در دفاع هشت ساله حرم جمهوری اسلامی و عده ای هم در دفاع از حریم آل الله تقدیم نمودند. در سال‌های اخیر هم عده‌ای دیگر نیز در دفاع از سلامت هم وطنان، پر پرواز شهادت گشودند و به سوی عشق ابدی خود، عاشقانه پرواز کردند. آری مدافعان سلامتی همچون مریم رحیمی پرستار دهه هفتادی که در راه دفاع از سلامت هموطنان هم خود و هم فرزند نوزادش را فدا کرد تا امروز ما در کنار مادرش بشینیم و چگونگی اصول تربیتی ایشان را در تربیت مریم درس ها بیاموزیم.

شهیده مریم رحیمی، پرستار بخش ICU بیمارستان نمازی شیراز که در دوران کرونا، با وجود بارداری در راه دفاع از سلامت هم‌وطنان خود، از هیچ تلاشی دریغ نورزید و جان خود و فرزندش را فدا کرد. فرزانه رحیمی، مادر شهیده رحیمی، در ابتدا گفتگو در خصوص ابعاد شخصیتی و  رفتاری فرزند شهیدش عنوان کرد که شهیده مریم دارای شخصیتی چند  بعدی بود. ایشان درامور شخصی منظم، منضبط و معمولا برای کارهایش برنامه ریزی و زمان بندی  دقیق داشت. ظاهری آراسته با رعایت کلیه شئونات اسلامی برای یک زن مسلمان داشت. حیایش مثال زدنی و حجابش فاطمی (س) بود. سخن لغوی از او نشنیدیم. در برخورد با دیگران، احترام‌گذار ، متواضع و فروتن بود و به در خواست هایی  که بواسطه شغلش از او می شد در حد توان پیگیر بود. نسبت به شوهرش بسیار احترام گذار، یار و همراه و با گذشت بود، چنانکه با توجه به فاصله عقیدتی که با ایشان داشت، هرگز ندیدیم در این خصوص اختلافی آشکار داشته باشد. در معیشت زندگی کمک و همراه شوهرش بود، منیت نداشت بجا خرج میکرد و زندگی را با قناعت اداره می کرد .

فرزانه رحیمی با اشاره به منطقی بودن رفتار شهیده مریم، در خصوص مؤلفه خود در خصوص تربیت اسلامی فرزندان خود بیان کرد که: سعی کردم خواسته هایم  را با عمل به او منتقل کنم. معمولا اجباری برای انجام امور تربیتی در کار نبود ، اما بصورت نامحسوس مراقب بودم. در دوران بچگی، نوجوانی و جوانی  هر گاه احساس می کردم تحت تاثیر عواملی قرار گرفته که ممکن است  خطراتی برایش داشته باشد، سعی می کردم از عواقب کار آگاهش کنم. او نیز در این خصوص منطقی بود.

رحیمی، میزان اثرگذاری ارتباط والدین( پدر و مادر) با فرزندان بر رفتار آنها در جامعه را اینگونه تحلیل کرد: به نظرم برداشت بچه ها بیشتر از رفتار پدر و مادر است تا گفتار آنها. منش و رفتار والدین در خانواده و بیرون از خانواده معمولا الگوی بچه ها می شود و تاثیر کلام علی رغم لزوم آن بسیار کمتر از رفتار است. فرزند برداشتش را از رفتار ما در جامعه پیاده و اجرا میکند. البته در اینجا نباید از تاثیر «لقمه حلال » غافل شد «که از کوزه همان برون تراود که در اوست »

صبر و بزرگواری مادران شهدا همیشه ستودنی است و این مادر شهید، هم از این قانون مستنثنی نبود. وقتی از شهیده مریم حرف می زد به گونه ای با تمام وجود از این شهیده والا مقام صحبت می کرد که گویی هزاران سال است که مریم می شناسی و میان تو و این شهید رابطه ایی ناگسستنی به وجود می‌آورد.

فرزانه رحیمی، دو فرزند دیگر یک دختر و یک پسر هم دارد که دختر دوم ایشان نیز در رشته پزشکی مشغول به تحصیل می باشد و در این زمینه هم بسیار موفق بوده است. وی در خصوص ارتباط شهیده مریم با سایر افراد خانواده و دوستان و اطرافیانش اینگونه بیان کرد که: با توجه به شرایط اجتماعی(ظاهری، اخلاقی) افراد خانواده و جامعه، مریم رفتاری  قابل قبول با همه داشت، حرمت اشخاص را حفظ می کرد و به همه احترام می گذاشت. اهل انتقاد تند و گزش زبان نبود. معمولا در تحمل رفتارهای ناپسند از خود مایه می گذاشت و کمتر پاسخ می داد مگر در مواردی نادر.

شهیده مریم همواره الگوی برای  افراد مختلف جامعه به خصوص خواهر و برادرش بوده است. مادر این شهید والا مقام در رابطه با میزان تأثیرگذاری رفتار شهیده مریم  بر اطرافیان به خصوص خواهر و برادرش گفت: رفتارش در خانواده دلسوزانه و با احساس مسوولیت بود .نسبت به خواهر و برادرش رفتاری محترمانه و عاطفی داشت و بهتر است بگویم «مادرانه». حفظ حرمت افراد برایش مهم بود. نسبت به مشکلات خانواده حساس و پیگیر بود . قطعا رفتار خوب در همه جوامع بسته به ظرفیت آن ها تاثیرات مثبت خود را می گذارد ..و در مورد مریم هم چنین است.

نام شهدا با عناوین ارزشمندی همچون ایثار و از خودگذشتگی عجین شده است و شهدا عاشقانه آنچه را داشتند در طبق اخلاص قرار دادند و به پیشگاه معبود به زیباترین نحو تقدیم کردند. انتقال این مفاهیم ارزشمند به کودکان و نوجوانان و فرزندانی که شاید کمتر با آن آشنا هستند، نیاز به شناخت روش تربیتی مناسب است که مادر شهیده رحیمی در پاسخ به سوال چگونه می توانیم فرزند خود رابه گونه ای تربیت کنیم که با فرهنگ ایثار و شهادت مانوس باشند، گفت: فرزندان الگو پذیری بسیار زیادی از خانواده، بزرگترها و اجتماع پیرامون خود دارند. لازم است با دادن مسوولیت در حد توان و واگذاری کارها و خود مدیریتی، به اقتضای سن، از همان بچگی شروع شود. در حضورشان حرمت و حریم ها را حفظ کرد. از خطراتی که به اقتضای سنشان آنها را تهدید می کند اگاه نمود و اجازه دهیم با خطر روبرو شوند تا بتوانند ابتکار عمل را به دست گیرند. حضور در مراسم مذهبی، کمک‌کردن در انتخاب دوست های خوب و حفظ احترام فرزندان در جمع، توجیه و راهنمایی به موقع در گذر گاه های حساس زندگی (نوجوانی و جوانی و...)، احترام به در خواست آنها با در نظر گرفتن« عدم ایجاد توقع بی جا»، توجه به اطلاع بچه ها از شرایط رفتار و زندگی جوامع مختلف از طریق هم سن ها و همکلاسی ها، عدم کتمان وضعیت و شرایط جاری در جوامع با عقاید مخالف و شنیدن نظر و عقیده فرزند و ارایه راهکار مناسب، اینها می تواند کمک کننده باشد.

فرزانه رحیمی در رابطه با مهمترین راهکار انتقال مفاهیم ارزشمند دینی و اخلاقی به فرزندان و نسل آینده ادامه داد: «دو صد گفته چون نیم کردار نیست» فرزندان علی رغم تصور بعضی افراد، در کسب رفتار و مهارت از اجتماع پیرامون خود (بصورت نامحسوس) بسیار هوشمندانه رفتار می کنند و با یافته های خود الگوی ذهنی و رفتاری خود را شکل می دهند. بد ترین برداشت این دردانه ها زمانی اتفاق می افتد که تفاوت در رفتار و‌گفتار اجتماع پیرامون را شاهد باشند. تعلیم هنر بخشیدن، دستگیری، سخاوتمندی، دفاع از حق و... همراه با تلاش در کنار معرفی الگوهای ارزشی در این مسیر بسیار تاثیر گذار است.

وی میزان تاثیر محیط خانواده بر شکل گیری شخصیت و باورهای اعتقادی فرزندان را اینگونه بیان کرد که طبیعی است الگوپذیری اخلاق و رفتار کودک ابتدا از خانواده شروع می شود. البته، وجود دارند بچه‌هایی که بر خلاف رفتار خانواده با تاثیر پذیری از اجتماع، مسیری غیر از آن چه در خانواده متعارف است انتخاب می کنند و این هم به دلیل ضمیر پویای بچه ها است که از بین الگوها، انچه برایشان  جذاب تر است انتخاب می کنند.در پاسخ به این چرایی نقش «صادقانه» خانواده، «یعنی آنچه واقعا خود هستند نه آنچه می نمایند» بسیار تاثیر گذار است.‌‌

مادر شهیده رحیمی میزان تاثیرگذاری مریم از رفتار خودشان وپدرشان به عنوان الگو را اینگونه تحلیل کرد که: ما به جهت پی بردن به برداشت فرزندان از رفتارمان و میزان الگوپذیری و مقبولیت برخوردهایمان در نزد فرزندان اقدامی به شرح زیر انجام دادیم که بسیار تأثیر گذار بود: زمانی که مریم کلاس اول راهنمایی و خواهرش فاطمه سوم ابتدایی  بود، اقدام به طرح تعدادی سوال در یک برگه کردیم، که سوالات باید توسط فرزندان پاسخ داده می شدند. به بچه ها گفتیم بدون در نظر گرفتن حرمت پدر و مادر، «صادقانه» به سوال ها پاسخ دهید و هیچ ملاحظه ای در نظر نگیرید . این آزمون را هر از چند سال تکرار می کردیم و بعضی از سوالات را به اقتضای سن بچه ها تغییر می دادیم ودر میان پاسخ بچه ها به نتایج و راهنمایی های ارزشمندی می رسیدیم که برایمان چراغ راه بود. در ادامه تصویری از یک دوره سوالات و پاسخ  شهیده مریم در سن دوازده ، سیزده سالگی  تقدیم می شود

مادر شهیده رحیمی در پایان خاطره ای از این شهید بزرگوار را با عنوان تلنگر بیان نمود که نشانگر تربیت مؤثر این خانواده در رابطه با فرزندانشان بود:

«تلنگر  »

 سالی که مریم دوم راهنمایی بود در یکی از شبها، مریم مشغول آماده کردن تحقیقی برای مدرسه بود.‌ کامپیوتر منزل خراب شد.. امکان ادامه کار با آن وجود نداشت. مریم از من  خواست جهت تهیه تحقیق به کافی نت برویم. پیشنهاد کردم با استفاده از لپ‌تاپ اداره که بواسطه شغلم  همیشه همراه داشتم، کارش را انجام دهد. مریم نگاهی به من کرد. نگاه عاقل اندر سفیه.. گفت باباجون!

این لپ تاپ مال اداره هست. من از آن استفاده نمی کنم. شما هم این لپ تاپ را منزل نیارش. از خودم‌ خجالت کشیدم و به روح بزرگ او احسنت گفتم. علی رغم خجالتی که بر چهره ام مستولی شده بود، رفتیم کافی نت تحقیقش را انجام داد. اما این تلنگر مریم همیشه در گوشم صدا می کند. مریم با این حرکتش به من پدر گفت: مراقب لقمه ای که به خانه می آوری باش! نکند با سو‌استفاده از بیت المال .....

«روحش شاد»

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.