دومين همايش آيه هاي ايثار و تلاش استان تهران

پ 1401/04/23 - 10:10
تصویر

 

 

دومين همايش آيه هاي ايثار و تلاش در تاريخ 2/7/81 برگزار شد.

اهداف

- تعيين سياست هاي کلي و اجرايي نقش زنان در دفاع مقدس و تجليل از مقام شاخص آنان با عنايت به بيانات حضرت امام(ره) و حضرت آيه الله العظمي خامنه اي - رهبر معظم انقلاب اسلامي(مدظله العالي).

- ايجاد هماهنگي و وحدت رويه بين نهادهاي ايثارگر و سازمان هاي انقلابي و ارزشي در خصوص تبيين و ترسيم سهم مشاركت خانواده هاي ايثارگر در صحنه هاي علمي، ادبي و هنري و ورزشي.

- تجليل از خانواده ي معظم ايثارگران به منظور توسعه و تعميق فرهنگ و ارزش هاي اسلامي.

ـ شناسايي، معرفي و تجليل از بانوان ممتاز و موفق در موضوعات علمي، ادبي و هنري و ورزشي از بين زنان ايثارگر و خانواده هاي معظم ايثارگران جهت الگوپذيري زنان و دختران جامعه و انتقال اين ارزش ها به نسل هاي آتي.

فراهم کردن زمينه ي مساعد جهت آشنايي و ارتباط موثر و مستمر ميان بانوان شاخص ايثارگر.

ـ ايجاد زمينه مناسب جهت ارائه آمار و ارقام صحيح و كامل از بانوان آزاده، ايثارگر و جانباز و نيز همسران و دختران آزادگان، ايثارگران و جانبازان داراي مدارج علمي و موفقيت هاي هنري و ادبي و ورزشي.

- ارزش گذاري به نقش و رسالت خطير خانواده هاي ايثارگر در زمينه ي کسب موفقيت هاي علمي، فرهنگي، هنري، ورزشي.

معطوف کردن اذهان جامعه به تلاش هاي خالصانه و موفقيت هاي علمي، ادبي و هنري زنان و دختران مرتبط با دفاع مقدس.

برگزارکنندگان:

بنياد حفظ و آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با مشارکت بنياد شهيد انقلاب اسلامي، بنياد مستضعفان و جانبازان، ستاد آزادگان؛ وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، معاون فرهنگي ستاد کل نيروهاي مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نيروي مقاومت بسيج؛ سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، نيروي انتظامي و عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران. شايان توجه است که هر يک از اين نهادها در حاشيه ي برگزاري همايش، برنامه هاي جداگانه اي، جهت پاسداشت اين روز و تجليل از مدعوين نهادهاي مربوط، اجرا کرده اند، توضيح بيشتر، در ادامه ي گزارش ملاحظه خواهد شد.

مشروح برنامه ها:

برنامه ي صبح

برنامه ي همايش ساعت 9 صبح (2/7/81) با قرائت آياتي از قرآن کريم به صورت همخواني فرزندان معظم شهدا (خانم ها سميه واعظي، الهه پيروزمند، نجفي و سميه جعفري) و پخش سرود مقدس جمهوري اسلامي آغاز شد. سپس، با اعلام برنامه، دبير محترم همايش، سرکار خانم فاتحي، مسؤول امور زنان بنياد حفظ و آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گزارش کوتاهي از وظايف دبيرخانه همايش ارائه کردند که در ذيل ملاحظه مي کنيد.

گزارش دبير محترم همايش آيه هاي ايثار و تلاش

با سلام و درود به پيشگاه امام عصر(عج) و حضرت آيه الله العظمي خامنه اي - رهبر معظم انقلاب اسلامي(مدظله العالي) و با گرامي داشت ياد و خاطره ي بزرگ مرد تاريخ معاصر، حضرت امام(ره) و شهداي هشت سال دفاع مقدس.

مقدم ميهمانان عزيز به ويژه رياست محترم بنياد شهيد انقلاب اسلامي، رياست محترم مرکز امور مشارکت زنان، رئيس محترم شوراي فرهنگي اجتماعي زنان و نيز تمام بانوان ايثارگر و خانواده هاي معظم ايثارگران را گرامي مي دارم. در اين مجال، گزارش کوتاهي از اهداف و عملکرد طرح آيه هاي ايثار و تلاش تقديم مي شود:

همايش آيه هاي ايثار و تلاش، گامي در راستاي احياي ارزش هاي دفاع مقدس و شناسايي بانواني است که يا خود ايثارگرانه و شجاعانه در مناطق مورد هجوم دشمن حادثه آفريدند و يا به عنوان همسر و فرزندان شهدا، آزادگان، جانبازان و مفقودان، همچون کوه در برابر مصائب ايستادند و با ايثار و صبرشان، حماسه اي عظيم آفريدند.

تجليل و سپاس از ايثارگران و خانواده هاي معظم آن ها، در واقع تجليل از آرمان هاي انقلاب اسلامي، به ويژه ايثار و شهادت است. اکنون که سال ها از روزهاي حماسه و رزم سپري شده و استقلال و تماميت ارضي ميهن اسلامي حفظ شده است، مديون جان فشاني ها و رشادت هاي غيور مردان و شيرزناني هستيم که با حضور سبزشان، گل هاي عشق به خدا و عشق به ولايت، در گلستان قلبشان روييد. مديون عزيزاني هستيم که ديروز را به مدد ارشادات معنوي مولا و امروز با اقتدا به فرزند خلف امام(ره) و با درک مسؤوليت خطيرشان در زمان حساس کنوني، تعهد را با تخصص و فناوري و عمل آموزي عجين کردند تا در عرصه ي سازندگي ميهن اسلامي، همچنان پيش رو و پيشگام باشند. بدين مناسبت براي پاس داشتن نقش خانواده هاي ايثارگران و زنان ايثارگر در دوران دفاع مقدس، طرح آيه هاي ايثار و تلاش با اهداف ذيل اجرا شد:

1- شناسايي، معرفي و تجليل و سپاس از بانوان ممتاز در عرصه هاي علمي، ادبي و هنري و ورزشي از ميان بانوان ايثارگر، آزاده، جانباز و نيز همسران و دختران شهدا، آزادگان، جانبازان و ايثارگران.

2- ارائه الگويي از بانوان ممتاز و موفق در موضوعات علمي، ادبي و هنري و ورزشي جهت الگوپذيري زنان و دختران جامعه و انتقال اين ارزش ها به نسل هاي آتي.

3- ايجاد زمينه ي مساعد جهت آشنايي و ارتباط موثر و مستمر ميان بانوان شاخص از طريق برنامه هاي طرح آيه هاي ايثار و تلاش.

4- معطوف کردن اذهان جامعه به تلاش هاي خالصانه و موفقيت هاي مختلف بانوان شاخص مرتبط با دفاع مقدس و تقويت منزلت اجتماعي زنان ايثارگر و خانواده هاي معظم ايثارگران.

5- تقويت روحيه ي معنوي و انقلابي و احساس پشتيباني و دلگرمي بين بانوان مرتبط با دفاع مقدس.

اولين همايش آيه هاي ايثار و تلاش در سال گذشته (1380) با شرکت 580 نفر از زنان شاخص ارگان هاي انقلابي برگزار شد و به ده نفر از بانوان شرکت کننده، لوح سپاس و تنديس افتخار اعطا شد. از سال گذشته تاکنون، فعاليت ها و تلاش هايي جهت تشکيل دبيرخانه ي دايمي همايش و تصويب شرح وظايف آن و ايجاد ارتباط با ايثارگران و نهادهاي مرتبط با ايثارگران انجام شد. امسال، با اميد به خداي متعال، دومين همايش آيه هاي ايثار و تلاش با شرکت تعداد 665 نفر از زنان فرهيخته و ايثارگر، هم زمان با بيست و دومين سالگرد هفته ي دفاع مقدس و در سومين روز از اين هفته که به نام "عزت و افتخار حسيني" نام گذاري شده است، برگزار شد. شايان توجه است که انتخاب شرکت کنندگان همايش طي فراخوان عمومي و انتشار اطلاعيه و نيز به صورت سازماني، از طريق نهادهاي مشارکت کننده دو ماه قبل از همايش آغاز شد. برخي ملاک هاي عمومي جهت مشارکت در همايش و انتخاب بانوان شاخص بدين قرار است:

- دارا بودن آثار تأليف يا ترجمه در حوزه هاي علمي، فرهنگي، هنري و ورزشي.

- کسب امتيازات کشوري و استاني در حوزه هاي فوق (نفر اول و دوم کشوري و اول استاني)

- ادامه ي تحصيل از مقطع ابتدايي تا تحصيلات عالي پس از نايل آمدن به درجه ي ايثارگري.

- دانشجويان ممتاز داخل و يا خارج کشور.

- موفقيت هاي کشوري در مشاغل استادي، معلمي، کارگري.

- دريافت نشان دولتي.

دومين همايش آيه هاي ايثار و تلاشف داراي دو بخش همايش اصلي و همايش جانبي است. همايش جانبي را نهادهاي مشارکت کننده برگزار مي کنند. نهادهايي چون بنياد شهيد انقلاب اسلامي، بنياد مستضعفان و جانبازان، ستاد آزادگان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نيروي مقاومت بسيج، سازمان عقيدتي - سياسي ارتش، وزارت دفاع و پشتيباني، نيروي انتظامي، سازمان صدا و سيما، معاونت فرهنگي ستاد کل نيروهاي مسلح و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس سهم به سزايي در برگزاري اين همايش داشته اند که در اين جا از همکاري اين ارگان ها و نهادها تشکر و قدرداني مي شود.

خلاصه اي از اقدامات انجام شده و اختصاص سهميه ي اين نهادها جهت شرکت در همايش بدين قرار است.

1. تشکيل ستاد برگزاري دومين همايش آيه هاي ايثار و تلاش.

2. ديدار با برخي مسؤولان طراز اول کشور از جمله آيت الله هاشمي رفسنجاني و مسؤولان نهادهاي ايثارگر و گرفتن رهنمود و حمايت لازم از برنامه هاي طرح آيه هاي ايثار و تلاش.

3. تهيه ي آگهي هاي مطبوعاتي، تيزر تبليغاتي، تشکيل ستاد خبري و هماهنگي جهت حضور خبرنگاران مطبوعات و سازمان صدا و سيما جهت پوشش خبري همايش .

4. تهيه ي بولتن خبري همايش و تهيه ي خبر فارسي و انگليسي برگزاري مراسم همايش.

5. برگزاري جلسات با نماينده ي سازمان صدا و سيما جهت توليد برنامه هاي ويژه در طي سال.

6. تعيين موضوع مقاله و ارزيابي مقالات رسيده جهت درج در گزارش تفصيلي.

7. هماهنگي جهت جمع آوري آثار تأليف، ترجمه يا پروژه هاي تحقيقاتي زنان شاخص از طريق نمايندگان دستگاه هاي ذي ربط جهت ارائه در نمايشگاه.

8. برگزاري نمايشگاه در محل برگزاري همايش.

9. تهيه ي فرم نظرسنجي در مورد دستاوردها.

همچنين بنياد شهيد انقلاب اسلامي 200 نفر، بنياد مستضعفان و جانبازان 100 نفر، ستاد آزادگان 60 نفر، نيروي مقاومت بسيج 100 نفر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي 60 نفر، وزارت دفاع و پشتيباني 60 نفر، نيروي انتظامي 30 نفر، ارتش جمهوري اسلامي 30 نفر، سازمان صدا و سيما 25 نفر، از بانوان فرهيخته را جهت حضور در همايش دعوت کرده اند که در مجموع مدعوين همايش 665 نفر مي باشند. از اين تعداد حدود 396 نفر از زنان شاخص ايثارگر، داراي مدرک دکترا، 68 نفر مدرک فوق ليسانس و 178 نفر داراي مدرک ليسانس هستند که هر کدام داراي شرايط ذکر شده در فراخوان عمومي مي باشند. از خداوند متعال آرزوي خدمت گذاري هر چه بيشتر به تمام صاحبان و وارثان انقلاب را مسئلت دارم.

ادامه ي برنامه هاي همايش

در ادامه ي برنامه ها به 21 نفر از بانوان شاخص که بر حسب ملاک هاي فرهيختگي از طرف ارگان هاي مربوط شناسايي و معرفي شده بودند، با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (سرلشکر رحيم صفوي)، رياست محترم بنياد شهيد انقلاب اسلامي (حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي رحيميان)، رياست محترم شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان (سرکار خانم نوبخت)، رياست محترم مرکز مشارکت زنان رياست جمهوري (سرکار خانم شجاعي)، مسؤول محترم دفتر امور زنان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس (سرکار خانم فاتحي)، مسؤول محترم دفتر امور زنان سپاه پاسداران (سرکار خانم شبابي)، مسؤول محترم عقيدتي - سياسي ناجا (حجت الاسلام والمسلمين رحماني)، مسؤول محترم بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس و معاون فرهنگي ستاد کل نيروهاي مسلح (سرتيپ پاسدار عليرضا افشار)، مسؤول محترم امور بانوان بنياد جانبازان (سرکار خانم بهروزي)، مسؤول محترم واحد خواهران نيروي مقاومت بسيج (سرکار خانم سويزي)، مسؤول محترم دفتر امور بانوان صدا و سيما (سرکار خانم سليحي)، مدير کل مددکاري بنياد شهيد (سرکار خانم تبدلات)، جانشين رياست محترم معاون فرهنگي ستاد کل نيروهاي مسلح (سردار سرتيپ بتولي)،

و رئيس سازمان عقيدتي - سياسي ارتش (حجت الاسلام والمسلمين دکتر علوي) لوح سپاس و تنديس افتخار اعطا شد.