نقش «انقلاب اسلامی» در تحکیم خانواده و تثبیت جایگاه زنان

س 1400/11/19 - 21:39
خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی تحکیم خانواده در قالب سبک زندگی سالم و اسلامی در قالب مصوبه‌ها و لایحه‌های مختلفی در ایران مطرح شده است. رویکرد غالب در سبک زندگی ایرانی رویکرد دینی است. در این راستا، تقویت نهاد مقدس خانواده بر آسان کردن ازدواج و استوار ساختن روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی مبتنی است.

به گزارش سایت زنان شهید، انقلاب اسلامی ایران، الگویی بزرگ برای جهان به‌منظور اهمیت دادن به مقوله ارزشمند معنویت و هویت در خانواده است. خانواده ایرانی امروز با انتخاب و تبیین سبک زندگی اسلامی با محوریت قرار دادن هویت یکایک اعضای خانواده به‌ویژه اولویت دادن به حجاب و عفاف در زنان و دختران وجهه برجسته‌ای از هویت دینی را در میان بشریت ترسیم کرده است و با تکیه بر این رویکرد دینی در خانواده توانسته است این سبک از زندگی را در همه جای جهان ترویج دهد، که نتیجه آن افزایش اعتماد و پایداری نهاد خانواده است. تکیه بر خانواده‌ها، بهره‌گیری از شیوه زندگی اهل بیت (ع) در چارچوب نظام خانواده و انس آنان با فرهنگ قرآنی و معارف اسلامی از ویژگی‌های بارز سبک زندگی اسلامی- ایرانی جامعه ایرانی است و این بصیرت و فرهنگ موجب حضور چشم‌گیر زنان و دختران ایرانی در همه عرصه‌های اجتماعی و موفقیت آنان در همه مسئولیت‌ها است.

بانوان و زنان کارآفرین ایرانی با تکیه بر سبک زندگی اسلامی امروز توانسته‌اند بنیان و بنیاد خانواده‌ها را تحکیم و تعمیق ببخشند، چرا که ملتی که معنویت و ادب را سرلوحه خویش قرار دهند، در زندگی شخصی خود از مهربانی، گذشت و احترام سرشار خواهد بود و این یعنی تداوم ازدواج‌ها و تشکیل و ترویج سبک زندگی آسان سرشار از ((معنویت)) و ((فرهنگ)) که این تداوم و نتیجه بخشی در هیچ کجای دنیای امروز به‌مانند ایران اسلامی دیده نمی‌شود، تأکید بر اهمیت نقش بانوان و مادران و زنان در خانواده‌ها نیز دستاورد بزرگ سبک زندگی اسلامی، ایرانی و انقلاب اسلامی است که با نگاه از هر بعد به این نقش، این سبک از زندگی ستودنی است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌های زندگی مردم تغییرات قابل ملاحظه‌ای ایجاد شد. یکی از این تغییرات مهم؛ تحول در سبک زندگی مردم به‌ویژه در زمینه تشکیل نهاد خانواده و تقویت بنیان‌های آن بود. پس از انقلاب در سخنرانی‌های امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و حضرت آیت ا.. خامنه‌ای مقام معظم رهبری، جایگاه و اهمیت سبک زندگی اسلامی و خانواده بار‌ها مورد تأکید قرار گرفت. در این راستا نهاد‌هایی نیز در جهت تقویت و تحکیم بنیان خانواده تشکیل شد.

اسلام به‌عنوان مکتبی انسان‌ساز بیشترین عنایت و توجه را به تحکیم خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون آسایش، مودت و رحمت می‌شمارد؛ لذا سعادت و شقاوت جامعه انسانی را منوط به صلاح و فساد خانواده می‌داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیاز‌های مادی، معنوی و عاطفی انسان از جمله دستیابی به سکون و آرامش برمی شمارد. برای حفظ و تحکیم نهاد مقدس خانواده باید برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها در تمام سطوح آینده نگرانِ و الهام گرفته از بینش الهی و در راستای مصالح خانواده باشد.

از نگاه جامعه شناسان، سبک زندگی از به هم تنیدگی و پیوند عوامل متعددی که در شیوه‌های زندگی انسان تأثیر می‌گذارند، به وجود آمده است. همچنین سبک زندگی به‌عنوان یکی از اصطلاحات علوم اجتماعی، پیوند مستقیم با مجموعه‌ای از مفاهیم مانند: فرهنگ، جامعه، نوع نگرش، هنجار، اخلاق، ایدئولوژی، سنت و نوگرایی، شخصیت و هویت فردی و جمعی، وراثت و محیط، تولید و مصرف، طبقه اجتماعی و ... دارد.  

 رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تشریح مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتار‌های فردی و اجتماعی در محیط‌های مختلف، اشاره کرده‌اند. ایشان بر این باورند که سبک زندگی به همه مسائلی برمی‌گردد که متن زندگی انسان را شکل می‌دهند.

سبک زندگی اسلامی، الگویی برای غرب

امروزه سبک زندگی اسلامی به‌عنوان الگویی برای مقابله با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع مختلف، مطرح می‌شود. جامعه ایران پس از انقلاب، به‌عنوان یک جامعه دیندار و خدامحور، زیستن بر اساس آموزه‌های اسلامی را برگزیده است. چرا که سبک زندگی اسلامی تأثیر گرفته از اصول و احکام این دین الهی است. به همین دلیل در رهنمود‌های ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری تمامی مؤلفه‌های سبک زندگی اعم از هویت، ارزش‌ها، نظام آموزش، زبان، ادبیات، هنر، خانواده، روابط اجتماعی، دین‌داری فردی و اجتماعی، نظام اقتصادی فردی و خانواده، نظام تغذیه، رسانه، تکنولوژی، نحوه نگرش به عالم، نگرش به نظام سیاسی اجتماعی و ... با مباحث دینی و اسلامی پیوند خورده است.

علاوه بر این بهره‌گیری از قرآن، سنت، قانون اساسی و دیگر قوانین جاری در جمهوری اسلامی ایران و رهنمود‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در مورد خانواده، سبب تهیه سیاست‌های تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده شده است. به‌عنوان مثال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد ازدواج‌های دانشجویی به شکل گروهی و در نهایت سادگی و فارغ از زرق و برق مادی هستیم. به عبارتی، ما گروه‌هایی از دانشجویان را داریم که بطور همزمان در فضایی معنوی و در نهایت سادگی پیمان زناشویی خود را جشن می‌گیرند و زندگی خانوادگی خود را آغاز می‌کنند. علاوه بر این، انتخاب محل‌ها و اماکن متبرکه نظیر مساجد و حسینیه‌ها از رویکرد‌های جدید جوانان برای آغاز پیمان زناشویی است. درواقع در مقابل گرایش به تجمل‌گرایی و هزینه‌های سرسام‌آور برای آغاز زندگی، توجه به‌سادگی و مکان‌هایی که مملو از معنویت است، خود نشانگر تغییر در سبک زندگی جوانان ایرانی پس از پیروزی انقلاب است.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.