تشکيل گروه هاي پشتيباني قبل از تشکيل ستاد

پ 1391/08/25 - 09:28
عکس کتاب

 

مطلع

"شنوندگان عزيز توجه فرماييد"

همين جمله را که بشنويد

متوجه مي شويد که جنگ است

و از کوچه پس کوچه هاي شهر

که هي نام شان شهيد مي شود

جنگ دستگيرتان مي شود...

با خرماهايي

که مادرت

با اشک کارتن مي کند، که شايد آنها هم

مثل اصغر

خرما دوست داشته باشند

جنگ تا ديوارهاي خانه پيش مي آيد

شاعر: محمد امين جعفري حسيني

 

تشکيل گروه هاي پشتيباني قبل از تشکيل ستاد

همزمان با حمله سراسري عراق به ايران که همزمان با انقلاب عظيم مردمي در برابر رژيم طاغوت بود، مردم ايران اسلامي با عمل به فرمايشات و رهبري امام خميني (قدس سره الشريف) وارد عرصه دفاع از مرزهاي کشور شدند.

نقش تدارکات و پشتيباني در جنگ، يکي از عوامل مهم در موفقيت عمليات نظامي است. اگر سلاح هاي مدرن جنگي و رزمندگان کارآزموده باشند ولي پشتيباني ضعيف و بي موقع باشد، آن رزمنده و سلاح کارآمد نخواهدبود.

جوانان اين کشور، از دورترين نقاط خود را به مناطق درگيري رسانده و با دست خالي به مبارزه با دشمن تا بن دندان مسلح پرداختند.

همزمان با اين فعاليت، زنان نيز، بيکار ننشستند و با تشکيل گروه ها و دسته هايي در مساجد، حسينيه ها و حتي منازلشان، به امر تهيه مايحتاج و ضروريات جبهه ها پرداختند.

مشاهدات نشان مي دهد كه زنان به صورت خودجوش، تشكل هايي را ايجاد كرده بودند كه براي پشتيباني از جبهه ها و تامين بخشي از مايحتاج فرزندان، برادران و همسرانشان در جنگ، به تهيه و تدارك مواد غذايي و پوشاك مي پرداختند و بدون چشم داشت و با علاقه مندي بسيار، وقت و ثرت خود را براي پشتيباني از جبهه هاي جنگ ارايه مي كردند.

نوع مشاركت زنان در اين دوره؛ از نوع مشاركت هاي خودجوش و فعال بود كه مي توان آن را تجربه اي جديد در مجموعه مشاركت هاي مردمي كشور دانست، چيزي كه احتمالا در طول تاريخ ايران در مورد زنان با اين كيفيت مشاهده يا ثبت نشده است.

دلايل اين جوشش داوطلبانه و مشاركت فعال زنان نتيجه كدام تغيير ساختاري در فرهنگ كشور ما بوده است نيازمند انجام تحقيقات بسيار است. شواهد نشان مي دهد كه مسئولان و پژوهشگران كشور از كنار اين واقعه مهم فرهنگي - اجتماعي با كم توجهي گذشته و به آن عنايت بايسته نكردند.