

به گزارش زنان شهيد، نشست تخصصی سبک زندگی ایرانی اسلامی دیروز عصر در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها به همت بسیج جامعه زنان کشور برگزار شد.
مینو اصلانی مسئول بسیج جامعه زنان کشور در این نشست اظهار داشت: مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی 12 محور را مطرح کردند که از این محورها 6 مورد اساسی از آن به خود مردم برمی گرد چرا که به هر میزان اقتصاد مردمی تر و توسط مردم باشد از استحکام بیشتری برخوردار است تا جایی که پاسخ محکمی در برابر تحریم ها خواهد بود.
وی فرهنگ کار و تولید را یکی از ارکان اساسی دانست و گفت: ما نیازمند این موضوع هستیم و مردم باید برای این فرهنگ ارزش قائل شوند و کار را رکنی مقدس بدانند مثل زمان قدیم که می گفتند«کار عار نیست».
اصلانی تصریح کرد: باید نونهالان و کودکانمان را از همان ابتدای کودکی با فرهنگ کار آشنا سازیم چرا که در یکی دو نسل قبل کودکان صرفه نظر از درآمد اوقات فراغت را به کارهای مختلف مشغول می شدند و با فرهنگ کار آشنا بودند.
مسئول بسیج جامعه زنان کشور اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف را از دیگر ارکان اساسی اقتصاد مقاومتی دانست و بیان داشت: آیات و روایات بسیاری در این خصوص داریم حتی در مورد افرادی که مال زیادی دارند اجازه اسراف داده نشده چرا که این امر ریشه در فرهنگ دارد.
وی با ذکر مثالی در خصوص صرفه جویی زنان خانه دار گفت: یک خانم خانه دار می تواند با مبلغی که در دسترس دارد و پس انداز آن یک کار کوچک تولیدی راه بیندازد و اشتغال زایی کند اما از آن طرف هم می تواند مدام وسایل خانه را رنگ به رنگ تغییر دهد و هر چه دارد صرف خرید وسائل کند.
اصلانی به نقش زنان در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: زنان در این راستا بسیار تأثیرگذار هستند و باید در خانواده ها نگاه ملی داشته باشیم نه نگاه فردی. شعار اقتصاد مقاومتی مصرف نکردن نیست بلکه صحیح و بهینه مصرف کردن است.
مسئول بسیج جامعه زنان کشور، حمایت از تولید ملی را یکی دیگر از سر فصل های اقتصاد مقاومتی بیان کرد و افزود: حمایت مردم از تولیدات داخلی باعث پیشرفت کشور خواهد شد که در اینجا لازم است مسئولان آموزش و پرورش و مهد کودک ها نیز در راستای زمینه سازی ترویج فرهنگ حمایت از مصرف کالای داخل همگام حرکت کند.
اصلانی ادامه داد: متأسفانه باور غلطی در ذهن بعضی افراد شکل گرفته مبنی بر اینکه کالای ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار نیست این در حالی است که برخی اجناس داخلی از کیفیت بالایی برخوردار است اما به مردم خصوصاً زنان به دلیل چشم و هم چشمی به خرید برند های خارجی روی آوردند.
مسئول بسیج جامعه زنان کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا اقتصاد مقاومتی را زودتر شروع نکردیم؟ اظهار داشت: از 5 سال اخیر مقام معظم رهبری این خطر را گوشزد کرده بودند و اعلام شعار سال اصلاح الگوی مصرف و همت و تلاش مضاعف نیز در جهت افزایش تولید ملی بود.
وی با اشاره به اینکه دشمن در حوزه جنگ سخت از ما شکست خورده و درحوزه جنگ نرم نیز توفیق چندانی نداشته است ، تصریح کرد: دشمن سعی دارد از حوزه تحریم اقتصادی به ما ضربه بزنند که باید این موضوع جدی گرفته شود و تمام مردم به ویژه جوانان باید برنامه ریزی لازم را در این برهه داشته باشند چرا که بسیاری از خودکفایی ها و پیشرفت های به دست آمده در همین سخت گیری ها به وجود آمد.
اصلانی روحیه خودباوری و خوداتکایی را از شاخص های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: در دهه 80 صنعت دفاعی کشور بسیار ضعیف بود اما امروز به مرحله ای رسیده ایم که موشک زمین به زمین، هوا به هوا و موشک هایی که قابل ردیابی نیستند را در کشور ساخته ایم و حتی زیر دریایی که بسیاری از کشورهای پیشرفته سر سوزنی هم باور نمی کردند نیز در داخل ساخته شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه صدا و سیما به عنوان دریچه هدایتگر فرهنگ الگوی مصرف همواره زندگی تشریفاتی را به عنوان مدل زندگی ایرانی نشان می دهد که بر زندگی مردم موثر است، بیان داشت: طی جلساتی این موضوع را با رئیس صدا و سیما مطرح کردیم و جواب این است که سریال هایی که تولید می شود در کشورهای دیگر هم مورد استفاده قرار می گیرد و این توجیه وجود دارد که صداو سیما رسانه ای است که در دنیا رصد می شود و مجبوریم در فیلم ها زندگی مردم برخوردار را نشان بدهی؛ صدا و سیما می تواند زندگی سنتی اما برخوردار را هم ترویج دهد.
اصلانی تصریح کرد: فشارها از سوی دشمن به حدی است صحنه های زندگی مردم فقیر برخی کشورها را فیلمبرداری کرده و به عنوان الگوی زندگی مردم ایران نشان می دهند و برخی فکر می کنند ایرانی ها حتی اتوبان هم ندارند
دیدگاه ها