ریم صالح الریاشی

ی 1402/09/19 - 10:14
ریم

ریم صالح الریاشی پرچمدار مبارزه و جهاد زن مسلمان در خاک فلسطین است وی مادری 22 ساله و اولین شهادت طلب زن در جنبش حماس و نوار غزه به شمار می رود. 

ریم در سال ۱۹۸۲ در سرزمین زیتون و در خانواده‌ای پر جمعیت با ۶ برادر و ۳ خواهر به دنیا آمد. پدر ریم نماینده یکی از شرکت‌های باطری‌سازی خودروهای آلمانی بود و اوضاع مالی مناسبی داشتند. از خصوصیات اخلاقی وی می‌توان به زمانی که تنها یک دانش آموز دبیرستانی بود اشاره کرد؛ او از همان دوران قصد اجرای عملیات شهادت طلبانه را داشت و معتقد بود که زمان شهادتش به تأخیر افتاده است.

وی در سال‌های دانشجویی به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) پیوست و به یکی از فعال‌ترین افراد این جنبش در محل سکونتش تبدیل شد. ریم برای خواستگارانش شروطی گذاشت که او را از همه دختران هم‌سنش متمایز می‌کرد. یکی از شرط‌های وی برای همسرش این بود که در صورت لزوم و امکان بتواند در عملیات استشهادی شرکت کند.

اما در این میان پسری به نام« زیاد عواد» هم فکر و همسر ریم در زندگی شد و فصل عاشقانه خود را در «حی‌الزیتون» واقع در شرق غزه شروع کردند تا برای زیاد از ریم دو فرزند به یادگار بماند. ریم خود را به عنوان داوطلب عملیات شهادت طلبانه به فرماندهی گردان‌های قسام معرفی کرد اما این فرماندهی به سبب شرایط آن زمان از پذیرش خواسته وی خودداری کرد. زیرا می‌دانستند که ریم یک مادر و همسر است اما با پافشاری ریم گردان‌های قسام با انتخاب وی به عنوان اولین مادر شهادت طلب با وجود ده‌ها و صدها دختر در آرزوی شهادت، موافقت کردند.

ریم

ریم برای اجرای عملیات، بر اساس برنامه قبلی آماده شد و از صحنه عملیاتش بازدید کرد. گذرگاه ایریز؛ پاسگاه «بیت حانون» را که دژی نظامی در یک منطقه نظامی کاملا بسته بود، تا محل زندگی خود از نزدیک مورد بررسی قرار داد و شیوه فعالیت سربازان اشغالگر را در زمان تفتیش و بازرسی مردم مشاهده کرد. 

وی صبح ۱۴ ژانویه سال ۲۰۰۴ میلادی، با بستن یک کمربند انفجاری با پای پیاده و قدم‌هایی استوار به سوی هدف حرکت کرد تا به دستگاه بازرسی الکترونیکی رسید و دستگاه از وجود فلزات در زیر لباس وی خبر داد. سربازها برای بازرسی او را به اتاق ویژه بردند اما از ریم هیچ عکس‌العملی که نشان از اضطراب و نگرانی وی داشته باشد، مشاهده نشد.

در این هنگام وی با کشیدن ضامن کمربند انفجاری در پاسگاه مرزی «بیت حانون»، دو سرباز، یک پلیس و یک کارمند رژیم صهیونیستی را به هلاکت رساند. شهادت وی در ابتدای سال ۲۰۰۴ روح مقاومت را بار دیگر زنده کرد. محل عملیات ریم یکی از مستحکم‌ترین پایگاه‌های اشغالگران در نوار غزه بود.

دسته بندی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.