شرایط حضور در پیاده‌روی اربعین/ سهمیه زائران ایرانی بیشتر می‌شود؟

ی 1400/06/21 - 23:34
شرایط حضور زائرین در پیاده‌روی اربعین درحالی مشخص شده است که رایزنی‌ها برای افزایش سهمیه حضور ایرانیان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود این مسیر با توجه به سفر نخست وزیر عراق روند بهتری داشته باشد.

به گزارش سایت زنان شهید، کمتر از سه هفته تا اربعین حسینی زمان باقی مانده است و همچنان سیل مشتاقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) منتظر خبر‌های خوب برای شرکت در این راهپیمایی عظیم در آستانه چهلم شهادت حضرت و یاران باوفایشان هستند.

محدودیت‌هایی که به واسطه شیوع ویروس کرونا طی دو سال گذشته در سراسر دنیا به وجود آمده است موجب شد تا سال گذشته ممنوعیت برای حضور زائرین ایرانی در این مسیر وجود داشته باشد. امسال و برای دومین سال این محدودیت‌ها به شکل‌های مختلف وجود دارد، اما علی‌رغم مشکلات موجود و با انجام رایزنی‌های صورت گرفته کشور عراق سهمیه ۳۰ هزار نفری را برای زائرین ایرانی متقاضی حضور در پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته است.

سهمیه ۳۰ هزار نفری برای زائرین ایرانی در حالی اختصاص یافت که روز گذشته خبری مبنی بر افزایش این سهمیه منتشر شد که مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین به نوعی آن را تکذیب کرد و گفت: تا این لحظه تغییری در سهمیه ۳۰ هزار نفری ایران برای اعزام به راهپیمایی اربعین حسینی ایجاد نشده است.

تلاش برای افزایش سهمیه ایران در راهپیمایی اربعین

امید کوثری فر اظهار داشت: طی روز‌های گذشته رایزنی‌های از سوی ستاد مرکزی اربعین، سفیر ایران در عراق و مجموعه وزارت خارجه با مقامات عراقی برای افزایش سهمیه ایران در راهپیمایی اربعین صورت گرفته است و ما به دنبال این هستیم که این سهمیه افزایش پیدا کند، اما تا این لحظه هنوز هیچ گونه سهمیه جدیدی اضافه شده است.

این مقام مسئول در ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه برخی از سایت‌ها به تازگی خبری منتشر کرده‌اند ۳۰ هزار سهمیه جدید به سهمیه ایران اضافه شده است، گفت: چنین خبری صحت ندارد و کماکان سهمیه ایران سهمیه ۳۰ هزار نفر قبلی است و هر گونه تغییری در میزان سهمیه و شرایط سفر اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بنا به تصمیم اتخاذ شده اعزام زائران به صورت هوایی خواهد بود، در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: ما در کشور حدود ۲۷۰۰ موکب رسمی و شناسنامه‌دار داریم که این موکب‌ها در قالب‌های مختلف نه فقط در ایام اربعین حتی در مواقع بروز سیل و زلزله به ارائه خدمات به هموطنان می‌پردازند.

 

کوثری فر، با بیان اینکه این موکب‌ها متشکل از نهاد‌های مردمی و آحاد مردم از اقشار مختلف هستند، تصریح کرد: با توجه به محدودیت سهمیه در نظر گرفته شده ما حتی نتوانستیم پاسخگوی این موکب‌ها در ارتباط با بحث اعزام به راهپیمایی اربعین حسینی باشیم.

موافقت با ورود زائران ایرانی از طریق فرودگاه‌های بین‌المللی عراق

به گزارش دفاع‌پرس، پیش از این اعلام شده بود که کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق در نشستی در روز یکشنبه با ورود ۳۰ هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین از طریق فرودگاه‌های بین المللی عراق موافقت کرد. همچنین در این نشست با ورود ۱۰ هزار زائر از کشور‌های عضو شورای همکاری و سایر کشور‌ها به عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی فقط از طریق فرودگاه‌های عراق موافقت شد.

بر اساس این گزارش، رایزنی فرهنگی ایران در عراق اعلام کرد: پس از اعلام این خبر در جمهوری اسلامی ایران برای توزیع این سهمیه در بین موکب‌داران حسینی و کمیته‌هایی که وظیفه‌ای داخل عراق دارند، تصمیم‌گیری شد که این امر با برخی نارضایتی‌ها از سوی مردم این کشور همراه بود. همچنین مقامات ایرانی در استان‌های مرزی ایران در روز‌های اخیر بر بسته بودن مرز‌های زمینی تاکید کردند.

Image removed.

صحبت‌الله رحمانی، درباره آخرین وضعیت اعزام زائران ایرانی به کربلای معلی اظهار کرد: در جلسه روز گذشته ستاد اربعین، مقرر شد در صورت پذیرفتن عراق، اعزام زائران برای اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد.

وی درباره تعداد زائران اعزامی به عراق برای اربعین حسینی (ع) امسال یادآور شد: درباره تعداد زائران صحبتی نشده است، زیرا عراق هنوز هیچ‌گونه دستورالعملی به‌صورت رسمی صادر نکرده است با این حال ایران آمادگی اعزام زائران در صورت مشخص شدن تعداد زائران را دارد.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق نیز تصریح کرد: طبق آنچه در اخبار خواندم در سفر عبداللهیان به عراق، صحبت‌هایی درباره اعزام زائران مطرح شده است، اما از سوی عراق پاسخی مطرح نشده است البته مرسوم است که در این نوع جلسات، پاسخ مثبت یا منفی اعلام نمی‌شود و فقط قول پیگیری می‌دهند.

موکب‌ها آماده ارائه خدمات هستند

وی افزود: به هر ترتیب برای هر تعداد زائری که برای اعزام اعلام کنند، آمادگی ثبت‌نام وجود دارد و موکب‌ها نیز آماده ارائه خدمات هستند؛ اگر اعلام کنند تنها افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند مجاز به اعزام هستند، انتخاب زائران بین این دسته از افراد صورت خواهد گرفت.

رحمانی ادامه داد: اگر قرار به اعزام زائران باشد طی دو روز می‌توان برای ۵۰۰ هزار نفر ویزا صادر کرد و در صورت مجوز عراقی‌ها، امکان صدور ویزا در سفارت عراق، کنسولگری مشهد، خوزستان و کرمانشاه نیز وجود دارد، چنانچه شرایط برای این امر فراهم شود، ویزا طبق توافق گذشته دو کشور، رایگان خواهد بود.

تقاضای مردم برای امکان ورود به عراق از طریق مرز زمینی

افرایش بی‌سابقه قیمت بلیت‌های شرکت‌‎های هواپیمایی در پیک سفرهای اربعین موجب نارضایتی زائرین بابت پرداخت این هزینه‌های نامتعارف شده است. به دلیل عدم توانایی بسیاری از زائرین برای پرداخت هزینه بلیت شرکت‌های هوایی درخواست‌ها برای بازگشایی مرزهای زمینی برای زائرین به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است که امیدواریم مورد توجه مسوولین قرار گیرد.

پیاده‌روی اربعین روز دوشنبه ۱۵ شهریور ماه به صورت رسمی طی مراسمی از رأس البیشه (جنوبی‌ترین قسمت منطقه الفاو در استان بصره) با شعار «از دریا تا قتل‌گاه» آغاز شده است.

انتهای پیام/ ع

 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.