نگارش تاریخ شفاهی فرماندهان بهترین مستند برای آن دوران است دولت باید تمامی اسناد را تدوین کند

س 1399/09/25 - 15:29
«اشرف بروجردی» با بیان اینکه مصاحبه با فرماندهان و رزمندگان بهترین مستند برای دوران دفاع مقدس است، گفت: در تلاش هستیم تا اسناد نقش دولت در دوران دفاع مقدس را تدوین و در دهه فجر رونمایی کنیم.

به گزارش سایت زنان شهید ، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ظهر امروز (سه‌شنبه) در آئین رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: رونمایی از ۸۰ کتاب تاریخ شفاهی از زبان رزمندگانی که یا امروز در بین ما نیستند و یا اینکه در بین جامعه زندگی می‌کنند بسیار ارزشمند است چراکه جوانان با رشادت‌ها و ایثار‌ها و مقاومت‌های کسانی که جان خودشان را در طبق اخلاص گذاشتند تا ما امروز بتوانیم در پرتو آن فداکاری‌ها در امنیت و آرامش زندگی کنیم، آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: تاریخ تکرارپذیر نیست و عزیزانی که خاطرات جنگ را بیان کردند، ممکن است امروز در بین ما نباشند بنابراین نگارش وقایع از زبان کسانی که خودشان ناظر و حاضر بودند بهترین مستند و اطقانی برای تاریخ است.

بروجردی افزود: تدوین تاریخ شفاهی کار پژوهشی است که با روش‌های استاندارد باید نگارش و در اختیار مردم قرار بگیرد؛ بنابراین فقط مصاحبه نباید صورت گیرد بلکه دانسته‌ها با روش علمی باید راستی‌آزمایی و تدوین شوند. همزمانی این وقایع و حوادث در کنار مصاحبه‌ها بسیار مهم است، یعنی کار پژوهشی صرف حضور فرد در حادثه کفایت نمی‌کند لذا جوانب آن حادثه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: سازمان کتابخانه ملی ایران بنا به دستور ریاست جمهوری در پی تدوین و جمع آوری نقش دولت در اسناد دفاع مقدس است. مستحضر هستید که بحث تامین نیاز‌های پشت جبهه، مراودات سیاسی و. در دوران جنگ برعهده دولت بود که این اسناد به زودی در کتابخانه ملی رونمایی خواهد شد. در این زمینه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همکاری خوبی با ما داشتند و انیدواریم این اسناد را در دهه مبارک فجر رونمایی کنیم.

وی اذعان داشت: هیچ ملتی تجربه ملت ما را در جنگ ندارد و مبنای حرکت رزمندگان در آن دوران ایمان و اخلاص بود و همین ویژگی‌ها بود که منجر به حضور شجاعانه و فداکارانه افراد در جبهه‌ها شد. ما باید در برابر تهاجم‌ها و زورگویی‌ها مقاومت لازم را نشان دهیم و بحث تحریم‌ها بسیار جدی است و اگر ملت ما صبور نبود نمی‌توانستیم مقاومت خوبی در برابر دشمن داشته باشیم. امروز پیام شهدا را باید به نسل آینده منتقل کنیم چراکه خون شهدا ضامن حفظ نظام است؛ بنابراین انتقال این پیام‌ها در قالب کتاب کاری ارزشمند است که باید ادامه داشته باشد.

بروجردی تصریح کرد: رسالت مهم امروز ما انتقال تاریخ دفاع مقدس به نسل جوان است تا جوانان با ایثارگری‌ها و رشادت‌های رزمندگان آشنا شوند و همه باید بدانند که آرامش امروز حاصل آرمان‌هایی است که شهدا داشتند.

انتهای پیام/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.