فرشته ها هم عاشق مي شوند

پ 1392/01/22 - 06:42

 

 

كليات طرح

موضوع:زنان؛ دغدغه های دیروز، دغدغه های امروز

ویژگی خاص:در برخی از موارد، مطالب بصورت مستند از اتفاقات و رویدادهای جاری در زندگی یا وقایع تاریخی استفاده شده است. که بنظر می‌رسد در نوع خود کم نظیر است.

نام رُمان:فرشته‌ها هم عاشق مي‌شوند.

کلیات:فرشته دختري است حدوداً 21 ساله كه در خانواده‌اي سنتي زندگي مي‌كند با پدر، مادر، مادربزرگ و برادرش فرزاد كه حدوداً 18 سال دارد. خواهر دو قلویش فرزانه چند ماه است که نامزد کرده و خواهر دیگرش فریده چند سالی است که ازدواج کرده و بچه دارد.

فرشته با وجود اينكه در خانواده‌اي سنتي زندگي كرده اعتقاداتي تقريبا فمنيستي دارد خصوصاً در مورد ازدواج. خانواده‌ي او معتقدند كه دختر بايد خيلي زود ازدواج كند و انجام كارهاي سنتي خانه را براي دختر ارزش مي‌دانند به خاطر همين نیز فريده در سن 17 سالگي ازدواج كرده است. ظاهراً فريده زندگي چندان موفقي ندارد. كه بعداً معلوم مي‌شود عدم موفقيت فريده در زندگي، نداشتن مهارت‌هاي زندگي است نه زود ازدواج كردن.

فرشته دانشجوي رشته روانشناسي است دوست صميمي او مريم است و دوست ديگرش رويا. خانم افتخاري، شخصيت سازنده‌ي داستان است. او همكلاسي فرشته در دانشگاه است. زني حدوداً 42 ساله، فهميده، عميق و حكيمه است. كه به واسطه او، شخصيت فرشته شكل جديدي به خود مي‌گيرد.

فرشته و دوستانش؛ مريم و رويا، خانم افتخاري را بعنوان زني جا افتاده و فهميده كه براي حل مشكلات دوستان و هم كلاسي هايش، خصوصاً در امر ازدواج، خيلي كمك مي‌كند، مي‌شناسند ولي با زندگي او كه طي ماجرايي كه براي آنها رخ مي‌دهد با شخصيت متعالي و قهرمان گونه او خصوصا در دوران دفاع مقدس بيشتر آشنا مي‌شوند.

فرشته در خلال ماجراهاي داستان، در موقعيت‌هاي مختلف مثل جشن تولد، عروسي و ميهماني، در ماشين، در آرايشگاه، در رفت و آمد با همسایه ها كه از فرهنگ‌ها و اعتقادات مختلف برخوردارند و .... با دغدغه‌هاي و ارزش‌هاي زندگي بعضی از زنان امروز مواجه مي‌شود و از طرفي از طريق سلوك با خانم افتخاري، دیدن زندگی، دیدن خاطرات او و امثال او و خواندن خاطرات زندگي برخی از  زنان، با دغدغه‌ها و ارزش‌هاي متعالي زندگي برخی از زنان مانند زنان شهیده و همسر و مادران شهدا آشنا می شود و به ارزش و مقامی كه يك زن مي‌تواند برای سعادت داشته باشد زیاد فکر می کند.

فرشته در اواسط داستان نسبت به يكي از همكلاسي‌هايش به نام امير علوي كه اتفاقاً با خانم افتخاري، نسبت خانوادگي دارد علاقه‌مند مي‌شود و علاقه‌ي او بيشتر و بيشتر مي‌شود. در نهايت خانم افتخاري واسطه‌ي ازدواج آنها مي‌شود.

در ادامه داستان، برای خانم افتخاری و همسرش اتفاق مهم و سرنوشت سازی می‌افتد که زندگی فرشته و امیر علوی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.