دفاع مقدس طلیعه ی ورود به عرصه ای نو برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است

د 1399/06/31 - 09:51
به گزارش سایت زنان شهید،مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت :شهدای زن از یک سبک زندگی و جهان بینی مبتنی بر حیات طیبه برخوردار هستند که همه عصرها و زمان ها محتاج این درایت بوده و هستیم.

دفاع مقدس طلیعه ی ورود به عرصه ای نو برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. طلیعه ای که همت و تلاش و مجاهدت را توأمان در خود به ودیعه دارد و چارچوب بی بدیلی را برای رسیدن به آینده پیش روی ما قرار می دهد. جنگ تحمیلی هشت ساله، ناجوانمردانه اتفاق افتاد و همه به عنوان مکلفان جهاد، مردانه به میدان آمدند. دفاع مقدس نشان داد می توان استوار بود و سرافراز ماند. طبع ما و مهم تر از آن فطرت ما با مبارزه با استکبار عجین شده است و عدم حرکت در این مسیر،گویی ما را به سوی حرکتی بر خلاف یک نیاز فطری سوق می دهد. چرا که انسان ذاتا حق طلب است و شیطان دشمن این حق طلبی.

دفاع مقدس، دشمن این شیوه های درست دشمن شناسی و دشمن ستیزی را به ما نشان داد که یک غنیمت تاریخی، فکری ، فرهنگی و .. بزرگ و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) یک گنجینه ی به تمام معناست.

وی افزود جوانان و نسل امروزی ها باید بدانند: امروز ما در خط مقدم مبارزه هستیم . خط مقدمی که به همان اندازه خطرناک و سخت و عبرت آموز است. به قول شهید آوینی همیشه برای شهید شدن فرصت هست. امروز جهاد ما در میدان مبارزه با جنگ نرم و البته گاهی همان جنگ سخت است؛پس باید دلاورانه حاضر باشیم. جوانان و بانوان ماامروز پرچمدار مبارزه اند و دریچه های رسیدن به تمدن اسلامی را رصد می کنند ما برای انجام این وظیفه باید چند نکته را مد نظر داشته باشیم:

مسئله شناسی امروز یک وظیفه و رسالت مهم است . اینکه بدانیم مسائل ما امروز چیست تا بتوانیم آن جا که باید حاضر باشیم و مبارزه کنیم. از سوی دیگر گفتمان سازی رئوس اصلی زندگی مهدوی و زندگی جهادی امروز یک وظیفه است. وظیفه ای که با شناخت دقیق مطالبات این زندگی و هنجارهایش به انجام می رسد.باید به خاطر داشته باشیم ما در این نهضت با 4 عامل تعیین کننده و مهم مواجه هستیم:

  1. گفتمان فراگیر
  2. رویکردی ایجابی
  3. مخاطبان متنوع
  4. ابعاد متنوع

لذا برنامه ریزی و هدف گذاری ما بایدبا دقت هرچه بیشتر  و توان افزون تر صورت پذیرد تا بتوانیم از نتیجه ای تمدن ساز بهره مند شویم.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در مورد اینکه چه طرح هایی باید اجرا شود تا دفاع مقدس زنده بماند گفت: پاسخ به این سوال در حقیقت هزار راه نرفته ی ما را در حوزه زنان و دفاع مقدس روشن می سازد.طلیعه این راه نیز همچون همیشه در کلام مقام معظم رهبری(دامت برکاته) و پیام جهانی و الگو ساز ایشان به کنگره 7 هزار زن شهید جلوه گر شد.

اگر بخواهیم یک نگاه تعاملی به اهمیت این موضوع داشته باشیم الحمدلله در حال برداشتن گام های مثبتی هستیم.

شهدای زن از یک سبک زندگی و جهان بینی مبتنی بر حیات طیبه برخوردار هستند که همه عصرها و زمان ها محتاج این درایت بوده و هستند.

سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس تلاش کرده تا با فهم این سبک از قالب طرح بین المللی سبک زندگی جهادی نسبت به معرفی و الگوسازی از این شهدای تاریخ ساز اقدام کند. لذا آمار 6هزار و 428 زن شهید یک رسالت عجیب و بی مانند برای ما به همراه دارد تا صادقانه در جهت معرفی این گنجینه تلاش کنیم.

این سازمان با عمری در حدود نیم دهه در حقیقت یک ابتکار عملکردی و راهبردی بود که توانست خطوط کلی یک نقشه راه قابل اجرا و لازم را تعین بخشد.این سازمان تلاش کرده است تا در سه حوزه کلان تبلیغی و ترویجی، آموزش و پژوهش و شبکه سازی ، نسبت به طرح ریزی اقدامات بر اساس سند بالادستی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اقدام کند.

 در این سه بخش سازمان تلاش کرد تا ضمن حفظ هویت ستادی خویش آنجایی که لازم بوده میدان را ترک نکند و نسبت به سفارش هوشمندانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر انجام کار میدانی گامی بردارد.

لذا طراحی دوره های شبکه محور آموزشی ویژه قشرهای مختلف و همچنین تدوین و نشر خاطرات و تاریخ شفاهی زنان در دفاع مقدس دو اقدام اصلی و کلان راهبردی سازمان به شمار می رود.

با توجه به اهمیت مسئله زن و دفاع مقدس ، هم به لحاظ ساختار تاریخی و هم از حیث الگو سازی ، این سازمان  همواره مترصد فهم و کشف مسیرهای نو برای انجام این رسالت بزرگ خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال تفاوت سبک زندگی امروز با دوران دفاع مقدس می گوید: سبک زندگی امروز ما با چند مسئله عمده مواجه است؛

1)گستره ی دامنه مسائل خانواده                            2)طراحی در هنگام بحران

3)جنگ نرم                                                         4)معاصرسازی

5)چندگانگی سیاستگذاری                                    6)تمرکز عملیاتی

این چند مسئله عمده سبب می شود تا ما در برنامه ریزی های مرتبط با سبک زندگی همواره هوشیارانه عمل کنیم. جای هیچ تردیدی نیست که ما یک گنجینه ی به تمام معنا برای ترویج و تبیین در اختیار داریم که به برکت مجاهدت شهدا ، ایثارگران و همه قشرهای مردم به ما ودیعه داده شده است. امروز باید با یک نگاه مبتنی بر جهان بینی و توجه به آرمان ها و قله ها به  موضوع سبک زندگی بپردازیم.به فرمایش مقام معظم رهبری (دامت برکاته): رفتار اجتماعی و سبک زندگی ما تق ا.. ابع تفسیر ما از زندگی است. هر هدفی که برای زندگی معین کنیم ، برای خودمان ترسیم کنیم؛ به طور طبیعی متناسب با خود یک سبک زندگی به ما پیشنهادمی دهد. یک نقطه اصلی وجود دارد و آن ایمان است. بدون ایمان پیشرفت در این بخش ها امکان پذیر نیست و کار درست انجام نمی شود. این همان رمزینه ی حرکت ما در مسیر رسیدن به سبک زندگی متعالی است. سبکی که به یقین رشد دهنده و پیش برنده است.

وی افزود:سخن گفتن از نقش زنان در دفاع مقدس در حقیقت قرابت با عاطفه و مجد و عظمتی است که به تعبیر مقام معظم رهبری(دامت برکاته) زنان به مدد آن مردانه ترین میدان ها را فتح کردند.

این حضور بی مانند در همه عرصه ها تاریخ ساز شد و مهم تر اینکه سرفرازانه تاریخ سازی کرد. بیش از 5 هزار بانوی جانباز، 21 آزاده زن سرافراز و همانگونه که گفته شد در حدود 7 هزار زن شهید گواه درستی برای این مدعاست که اگر آمار چند صدهزار نفری زنان پشتیبان در مساجد و محلات و در حدود 25000 هزار نفر پزشک و امدادگر را به آن بیفزائیم این شأن و هویت محتاج شناختی بی نظیر می گردد.

در این میان جایگاه مادران، همسران، دختران و خواهران شهدا را نباید از یاد برد. کسانی که عاشقانه از خود گذشتند تا فرزند و همسر و پدر و برادرشان بتواند از جانش بگذرد و برای جهاد قدم بردارد.

این شأن واقعی زن تاریخ ساز دفاع مقدس است که برای شناختش و برای ترویج کنش ها و ایده های تربیتی اش راه طولانی در پیش داریم.

انتهای پیام /ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.