نخستين همايش آيه هاي ايثار و تلاش استان تهران

پ 1401/04/23 - 10:20

نخستين همايش آيه هاي ايثار و تلاش


نخستين همايش آيه هاي ايثار و تلاش در تاريخ 4/7/80 برگزار شد. 
اهداف
- محوريت بيانات حضرت امام(ره) و حضرت آيه الله العظمي خامنه اي - رهبر معظم انقلاب اسلامي(مدظله العالي) در تعيين سياست هاي کلي و اجرايي نقش زنان در دفاع مقدس.
ـ ايجاد هماهنگي و وحدت رويه بين نهادهاي ايثارگر و سازمان هاي انقلابي و ارزشي شامل بنياد شهيد، بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي، معاونت فرهنگي ستاد کل نيروهاي مسلح، ستاد آزادگان، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نيروي مقاومت بسيج و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در خصوص تبيين و ترسيم سهم مشاركت خانواده هاي ايثارگر در صحنه هاي علمي، ادبي و هنري در شرايط كنوني.
ـ تقويت روحيه معنوي و انقلابي و احساس پشتيباني و دلگرمي بين بانوان مرتبط با دفاع مقدس از طريق ديدار با حضرت آيه الله العظمي خامنه اي - رهبر معظم انقلاب اسلامي(مدظله العالي) و زيارت مرقد مطهر حضرت امام(ره)
ـ شناسايي، معرفي و تجليلي و سپاس از بانوان ممتاز در عرصه هاي علمي، ادبي و هنري از ميان بانوان ايثارگر، آزاده و جانباز و نيز همسران و دختران شهدا، آزادگان، جانبازان و ايثارگران.
- تجليل از خانواده ي معظم ايثارگران به منظور توسعه و تعميق فرهنگ و ارزش هاي اسلامي.
- معرفي بانوان ممتاز و موفق در موضوعات علمي، ادبي و هنري جهت الگوپذيري زنان و دختران جامعه و انتقال اين ارزش ها به نسل هاي آتي.
- ايجاد زمينه مساعد جهت آشنايي و ارتباط موثر و مستمر ميان بانوان شاخص.
ـ ايجاد زمينه مناسب جهت ارايه آمار و ارقام صحيح و كامل از بانوان آزاده، ايثارگر و جانباز و نيز همسران و دختران آزادگان، ايثارگران و جانبازان داراي مدارج علمي و موفقيت هاي هنري و ادبي.
- ارزش گذاري به نقش و رسالت خطير خانواده هاي ايثارگر در زمينه ي کسب موفقيت هاي علمي، فرهنگي، هنري، ورزشي.
معطوف کردن اذهان جامعه به تلاش هاي خالصانه و موفقيت هاي علمي، ادبي و هنري زنان و دختران مرتبط با دفاع مقدس.
برگزارکنندگان
به منظور تجليل و سپاس از زنان فرهيخته و گرامي داشت هفته ي دفاع مقدس، بنياد حفظ و آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با همکاري بيناد شهيد انقلاب اسلامي، بنياد مستضعفان و جانبازان، ستاد آزادگان، وزارت دفاع، ستاد کل نيروهاي مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي مقاومت بسيج، جهت برگزاري همايش دو روزه اي تحت عنوان "آيه هاي ايثار و تلاش" اقدام نمود. شايان توجه است که هر يک از نهادهاي فوق الذکر در حاشيه ي برگزاري همايش برنامه هاي جداگانه اي را جهت پاسداشت اين روز و تجليل از مدعوين نهادهاي مربوط برگزار کردند.
برنامه ي صبح روز اول 4/7/80
افتتاحيه ي همايش با تلاوت آياتي از قرآن کريم در محضر مبارک حضرت آيه الله العظمي خامنه اي - رهبر معظم انقلاب اسلامي(مدظله العالي) آغاز شد. در ادامه نيز حضرت آيه الله العظمي خامنه اي - رهبر معظم انقلاب اسلامي(مدظله العالي) با بيانات ارزشمندشان جمع حاضر را به فيض رساندند؛ بخشي از بيانات ايشان را در ذيل ملاحظه مي کنيد:
"شهادت و شهيد يکي از برجسته ترين موضوعات اسلام است. شهداي ما کساني نيستند که در يک جنگ توسعه طلبانه کشته شده باشند، آن ها با کشته شدگان جنگ هاي معمولي در بسياري از مناطق دنيا که براي تعرض به خاک و حريم ديگران جنگيده اند، فرق مي کنند. اگر نيروهاي مسلح خودشان را در مقابل دشمن تجهيز و سينه سپر نمي کردند، اگر آحاد ملت ايران در کنار نيروهاي مسلح و در قالب بسيج به ميدان نمي رفتند و خودشان را آماده نمي کردند، فداکاري نمي کردند، مي دانيد بر سر کشور چه مي آمد؟ مي دانيد آبرو و ناموس و شخصيت و غرور اين ملت بزرگ چگونه لگدمال دشمنان مي شد؟ رزمندگان و به خصوص شهداي عزيز به ما و گردن اين ملت و به گردن همه ي ما حق حيات دارند، سينه را سپر کردند، از خطر نهراسيدند و به شهادت رسيدند، بعضي به بهشت الهي پرکشيدند، بعضي هم جانباز شدند. در واقع همان طور که گفته مي شود و تعبير درستي است، اين ها شهيد زنده اند. در اين روزها و سال ها به بهاي خون شهدا و آسيب ديدن سلامت جانبازان و به برکت مجاهدت رزمندگان، کشور ما از امنيت و آسايش برخوردار است ... شهادت، گل خوشبو و معطري است که جز دست برگزيدگان خداوند در ميان انسان ها، به آن نمي رسد و آن ر
ا بو نمي کند. خانواده ي شهدا به شهدايشان افتخار کنند. همسران رنج کشيده، پدر و مادرهاي داغديده، فرزندان سايه ي پدر بر سر نديده، اين رنج ها را کشيده اند، اما حالا احساس سربلندي مي کنند. پدران و شوهران و فرزندان شما بودند که توانستند اين کشور را - که امروز به حمدالله عزيز است - به اين عزت برسانند، اگر آن ها نبودند، وضع ما طور ديگري بود ..."
برنامه ي عصر روز اول 4/7/80
اين بخش از برنامه ي همايش، در مرکز همايش هاي بين المللي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با اقامه ي نماز جماعت ظهر و عصر آغاز شد. در ادامه ميهمانان در ضيافت نور حضور به هم رساندند. سپس فيلم "مريم مقدس" به عنوان مقدمه ي برنامه جهت استفاده حضار نمايش داده شد. پس از آن با اجراي سرود جمهوري اسلامي ايران و تلاوت آياتي از کلام اله مجيد (توسط دو نفر از دختران شهداي حافظ کل قرآن کريم استان قم) فضاي همايش عطرآگين شد. سپس سرکار خانم معصومه علايي، فرزند شهيد (نابينا، نويسنده و کارشناس حقوق)، دکلمه اي اجرا کرد که تحسين حضار را برانگيخت.
در ادامه برنامه سرتيپ پاسدار عليرضا افشار، رياست محترم بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و معاون فرهنگي ستاد کل نيروهاي مسلح ضمن عرض خيرمقدم، گزارشي به شرح ذيل در خصوص همايش ارائه فرمود:
"ياد و خاطره ي شهداي عزيز دفاع مقدس و ايثارگران جنگ تحميلي را گرامي مي داريم. يکي از روزهاي هفته ي دفاع مقدس، با عنوان نقش و مشارکت زن و خانواده در دفاع مقدس نام گذاري شده است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است و روز ديگر، روز تجليل از ايثارگران عزيز است. ايثارگران تجسم عيني ارزش هاي دفاع مقدس اند و بايد نهادهاي ايثارگر، نيروهاي مسلح و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس براي ترويج ارزش هاي گران قدر دفاع مقدس در درجه ي اول به ايثارگران و نقش و آثار آنان بپردازند.
البته ضرورت تجليل و تکريم ايثارگران بر کسي پوشيده نيست، اما يک حرکت فرهنگي لازم است تا ضرورت اين امر در فرهنگ عمومي وارد شود و اين کار بسيار ظريفي است و نبايد تجليل از ايثارگران به صورت قراردادي باشد، اگر خدماتي به ايثارگران ارائه مي شود، نبايد شأن و منزلت آنان مخدوش شود.
اکنون در کشورهاي ديگر هم بازماندگان جنگ را به عنوان افتخارات ملي تکريم و احترام مي کنند، هر چند که آرمان هاي معنوي و ارزش هاي انساني محور اصلي تحريک اجتماعي آنان قلمداد نمي شود. در نظام اسلامي قدرداني و سپاس از توفيقات علمي، هنري و ادبي جمعي از همسران، فرزندان (دختر) و بانوان ايثارگر، آزاده و شهيد در جهت الگوسازي براي نسل هاي کنوني و نسل هاي آتي ضروري است. اين ها انسان هايي هستند که شايستگي بيشتري براي الگو بودن در جامعه ي زنان دارند. در طي بررسي هاي ستاد اين همايش، حدود 8985 نفر همسر و دختر شهيد داراي مدرک تحصيلي دکترا و دانشجوي دکترا (اکثرا در رشته پزشکي) هستند و اين رقم بسيار ارزشمند و قابل توجه است و حدود 2149 نفر از جانبازان زن و 1323 نفر از زنان آزاده، همسران و فرزندان آزادگان داراي مدرک تحصيلي دانشگاهي مي باشند.
در اين همايش 576 نفر از بانوان فرهيخته و نخبگان علمي، ادبي و هنري را دعوت نموده ايم که شامل 68 نفر از بانوان آزاده، همسران و فرزندان آزادگان، 114 نفر از بانوان جانباز، همسران و فرزندان جانبازان و 170 نفر از همسران، فرزندان و مادران شهدا، 144 نفر از بسيجيان و پاسداران شاغل در سپاه پاسداران و 28 نفر از زنان رزمنده و پشتيباني، 14 نفر از بسيجيان گردان الزهرا و 27 نفر از بسيجيان نمونه و چهارنفر از همسران شهداي وزارت دفاع و هفت نفر از بانوان متخصص در عرصه صنايع دفاعي مي باشند که همگي داراي تحصيلات عالي در مقاطع ليسانس و يا فوق ليسانس يا دکترا هستند و اميدواريم در تجليل از زحمات آنان و حفظ جايگاه آنان موفق باشيم.
برنامه روز دوم 5/7/80
برنامه دومين روز همايش با هدف تجديد ميثاق با امام راحل(ره) و شهداي دفاع مقدس، در حرم مطهر حضرت امام(ره) برگزار شد. در آغاز، مراسم ويژه، نثار تاج گل به حرم مطهر حضرت امام(ره) اجرا شد، سپس فضاي مجلس به تلاوت آياتي از کلام الله مجيد مزين گرديد.
آن گاه گروه موزيک به اجراي برنامه پرداختند و در ادامه مراسم سرکار خانم ابوطالبي (فرزند شهيد) به عنوان مجري برنامه، ضمن خيرمقدم به مدعوين، عناوين برنامه ها را اعلام کردند. سپس سرکار خانم مهري سويزي معاون نيروي مقاومت بسيج خواهران مطالبي را به شرح ذيل ايراد فرمودند:
"هر جنگي محکوم به پايان پذيري است، اما براي دفاع، پاياني متصور نيست. دفاع چون يک انتظار انساني است، پس همچون ساير خصلت هاي انساني ديگر مانند عدالت خواهي و حق طلبي پايان و تاريخ انقضاء ندارد. دفاع را در مراتب پايين تر آن مي توان در زندگي حيوانات به صورت يک امر غريزي يافت و در مفهوم فراتر آن نيز در مدار الوهيت، خداوند آن را به خود نسبت داده است تا جايي که در قرآن کريم مي فرمايد: "ان الله يدافع عن الذين آمنوا" يعني، خدا دفاع مي کند از همه ي آنان که در قلمرو ايمان خود جاي داده است. پس گستره ي دفاع به گستره ي هستي است و وقتي سخن از دفاعي است که پسوند آن واژه ي مقدس مي باشد، يعني دفاعي است که با انگيزه هاي الهي - انساني تؤام است و از منافع فردي و شخصي فاصله گرفته و صاحب آن، چنان راه را با سلامت و بدون کجي و کاستي برگزيده که براي درستي آن انتخاب و آرمان، حاضر است جان ببازد و هشت سال دفاع مقدس، در عالي ترين وجوه داراي اين ويژگي ها بوده و در اين دفاع، همه ي آحاد جامعه نقش داشتند و زنان با حضور در ستادهاي پشتيباني، امداد و نجات و درمان، سرکشي و رسيدگي به امر خانواده هاي رزمندگان نقشي ويژه و فراگير در عرصه تعاون و مشار
کت داشتند و تاريخ افتخارات خود را محکم تر و مستندتر کرده و در ميدان تحمل و قبول مرارت با اعزام هزاران رزمنده ي دلير که يا پدران، يا همسران يا فرزندان آن ها بودند، رنج هاي يک خانه بدون همسر و بدون پدر را تحمل نمودند و با دويست و چهارده هزار شهيد دفاع مقدس، صبورانه و با صلابت مرارت ها و رنج ها را تحمل و سپري کردند و وجود يکصد و سيزده هزار جانباز دفاع مقدس نيز، بر حجم قبول سختي ها و عظمت تحمل و بردباري آن ها مي افزود و وجود شش هزار زن شهيد و چهار هزار و نهصد و هشتاد و دو نفر جانباز نيز گواهي مستقلي بر ايثارگري و فداکاري زنان اين جامعه است و در عرصه تبليغ و تهييج با حفظ روحيه ي دفاع و آماده سازي مردان خانه براي اعزام به جبهه ها، بزرگ ترين نقش تعيين کننده و حمايتي را در دوران دفاع مقدس آفريدند. زنان ما با ايجاد يک پل نامرئي اما پايدار و پابرجا از متن خانواده تا خط مقدم جبهه دايما رهروان را از خانه ها برانگيختند و راهي جبهه هاي حق عليه باطل نمودند و امروز در عرصه تداوم و سازندگي، ضمن حضور در سنگرهاي علمي و اجتماعي و مديريتي باز بهترين نمونه را براي حفظ آرمان شهيدان و پرچم داري دوران دفاع مقدس دارند و در اين راه قدم 
برمي دارند."
در پايان اين نشست نيز نمايندگان خواهران شرکت کننده در همايش به حاضران لوح يادبود اهدا کردند.
دستاوردها: 
- ايجاد هماهنگي و وحدت رويه ميان تمامي ارگان ها و نهادهاي مرتبط با دفاع مقدس در جهت اعتلاي ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس.
ـ شناسايي، معرفي و تجليلي و سپاس از بانوان ممتاز در عرصه هاي علمي، ادبي و هنري از ميان بانوان ايثارگر، آزاده و جانباز و نيز همسران و دختران شهدا، آزادگان، جانبازان و ايثارگران.
- بهره مندي از نظر ارزنده زنان شاخص جهت ارتقاي سطح علمي زنان ايثارگر و برگزاري هر چه بيشتر همايش هاي آتي.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.