انعکاس دفاع مقدس مجاهدتی بزرگ است

ش 1399/09/29 - 08:39
رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: انعکاس فرهنگی و هنری دفاع مقدس مجاهدتی بزرگ است.

به گزارش زنان شهید ، مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در بیست و یکمین نشست مجازی سالیانه نمایندگان و مشاورین امور بانوان معاونت‌ها و مراکز استانی نقش زن در دفاع مقدس را تشریح کرد.

مجتهدزاده اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‌ی زمانی نیست؛ گنجینه‌ی عظیمی است که تا مدت‌های طولانی می‌توان از آن استفاده کرد.

وی گفت: حادثه‌ی عظیم این هشت سال، مجموعه‌ای است از صفات والا که رسانه ملی می‌تواند منکعس کننده این مظهر جمال و جلال و ارزش‌ها و مولفه‌های دوره هشت سال دفاع مقدس باشد.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: امروزه رسانه ملی و هنرمندان با کار هنری خود می‌توانند مضامین آن حادثه عظیم و موثر را در جامعه انعکاس دهند، خود این کار فرهنگی و هنری روایت دفاع مقدس و مجاهدت بزرگ است.

وی ادامه داد: یک نکته‌ای که در باب روایت دفاع مقدس و کار هنری برای آن، باید مورد توجه باشد، این است که این میدان یک میدان بسیار وسیعی است و واقعاً هنوز بسیاری از بخش‌های آن کشف نشده است. این هشت سال، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه می‌تواند به آن‌ها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی دفاع مقدس مظهر حماسه معنویت و دینداری، آرمان خواهی، ایثار و از خودگذشتگی و ایستادگی و پایداری است.

مجتهدزاده گفت: برخی نقش‌ها در ظاهر مشخص، اما برخی دیگر پنهان و تعیین‌کننده‌تر و کارسازتر هستند و نقش زنان نیز اینگونه بوده است. زنان در پشتیبانی، امداد، تشویق و ترغیب مردان خود برای حضور در جبهه و در صیانت از فضای خانواده در نبود همسران خود نقش داشتند و اسوه صبر و مقاومت در کنار مردان خود بودند.

وی اظهار کرد: مادران و همسران شهدای ما صبوری پیشه کردند این صبوری از یک محله به محله دیگر در سطح شهر پخش شد و تبدیل به گفتمان ایثار شد و فضای جامعه را برای حضور مردان آماده‌تر کرد.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس اظهار داشت: انتشار ایثار و فداکاری زنان در دوران دفاع مقدس، تبدیل به گفتمان در جامعه شد.

مریم مجتهدزاده با اشاره به اینکه نمونه عینی بانوی حماسه ساز را در دوران دفاع مقدس نظاره گر بودیم، خاطرنشان کرد: زنان مسلمان ایرانی که اوج احساس، لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری‌های خود فتح کردند، تاریخ جدیدی پیش چشم زنان جهان گشودند و ثابت کردند می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز بود. زنان با بهره‌مندی از نیروی عظیم تمدن اسلامی آغازگر حرکت نوینی در مسیر تحول آفرینی شدند.

وی در پایان بر نقش صدا و سیما در بروز و ظهور نقش ماندگار زن در دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: مادران، پدران، همسران، فرزندان و کسانی که پشت جبهه تلاش می‌کردند نیز طور دیگری حماسه آفریدند. مرور خاطرات هشت سال دفاع مقدّس مبین آن است، بنابراین چیزی قابل تحسین‌تر از نگاه هنرمندانه به حالت و کیفیّت یک جامعه و نشر و انکعاس آن وجود ندارد.

انتهای پیام/ ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.