نقش شهدای هویزه در شکست هیمنه آمریکا در جهان

ش 1399/08/17 - 17:45
در دی ماه سال ۱۳۶۰ واقعه هویزه با شرکت دانشجویان پیرو خط امام رخ داد، دانشجویانی که تعدادی از آن‌ها از پیش از انقلاب اسلامی در فعالیت‌های مبارزاتی نقش داشته و در تسخیر لانه جاسوسی نیز حضور داشتند.

به گزارش سایت زنان شهبد ، کانی که هم اکنون به نام یادمان شهدای هویزه معروف است، هر ساله میزبان هزاران نفر از عاشقان شهدا می‌شود که با حضور در یادمان شهدای هویزه ضمن آشنایی با این شهدای آرمیده در یادمان با آنان عهد و پیمان می‌بینند.

دانشجویان بیش از هر قشری، زائر این خطه از کربلای جنوب ایران هستند. محل فعلی یادمان شهدای هویزه محل رزم، شهادت و خاکسپاری حماسه آفرینان هویزه است که در ۴۵ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد و اولین یادمان دفاع مقدس نیز به شمار می‌آید.

در بین ۶۸ شهید آرمیده در یادمان هویزه، ۱۳ تن از آنان دانشجویان پیرو خط امام هستند. دانشجویان پیرو خط امام گروهی از دانشجویان متشکل از دانشگاه‌های صنعتی شریف، پلی تکنیک تهران، علم و صنعت و تربیت معلم بودند که در جریان مبارزات قبل از انقلاب شرکت داشتند و با پیروزی انقلاب اسلامی به موج مردم و پیروی از امام خمینی (ره) پیوستند و در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نقش اساسی داشتند.

در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی ۳۵ دانشجو مستقیما دخیل بودند که در این بین چهار تن از آنان در واقعه ۱۶ دی در هویزه به شهادت رسیدند. شهیدان فرخ سلحشور، محمد فاضل، علی حاتمی و حسین علم الهدی فرمانده دانشجویان پیرو خط امام در ماجرای هویزه که به صورت غیر مستقیم در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی فعالیت داشت.

دانشجوی شهید فرخ سلحشور ۱۲ آبان ۱۳۳۲ در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی متولد شد و در پنج ماهگی همراه خانواده و به دلیل شغل پدر که پزشک ژاندارمری آن زمان بود، رهسپار فسا شد و در فضای اعتقاد به اسلام و ارزش‌های ناب دینی، پرورش یافت. شهید سلحشور تنها شهید دانشجویی استان فارس بود که با حضور افتخارآمیز در معرکه تن با تانک جاودانه شد. سه سال بعد، اسفند سال ۱۳۶۲ پس از پاکسازی مین‌های دشت هویزه، شهیدان سید حسین علم‌الهدی، فرخ سلحشور، محسن قدیریان و دو لاله واژگون که جسمشان هست و اسمشان نیست، در ۶۰۰ متری جنوب مزار شهدای هویزه، رخ نمایانده‌اند.

شهید علی حاتمی در سال ۱۳۳۷ در یکی از محله‌های خانی‌آباد یعنی محله جهان‌پهلوان تختی، به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جعفری در سال ۱۳۵۰ به پایان رساند. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان پیرنیا ادامه داد و دیپلم را در دبیرستان دارالفنون گرفت. با احراز رتبه ۲۹ در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران قبول شد و پس از پیام امام در مورد جهاد سازندگی همراه دیگر برادران، عازم جهاد سازندگی در چهار محال و بختیاری شد. در سال ۵۸ و پس از تسخیر لانه جاسوسی او حضوری فعال در این جریان داشت و جزو اولین نفراتی بود که وارد لانه جاسوسی شد. با شروع جنگ تحمیلی با کسب رضایت از مادر راهی جبهه نبرد حق علیه باطل شد و در نبردی سخت و سرخ در هویزه و درحالی‌که در محاصره دشمن قرار گرفته بود همراه ده‌ها تن از پاسداران انقلاب و دانشجویان خط امام مظلومانه به شهادت رسید.

دانشجوی شهید محمد فاضل در سال ۱۳۳۸ در سبزوار چشم به جهان گشود. پس از اتمام دوره‏ى دبیرستان، با موفقیت در قبولی در آزمون سراسری در رشته مهندسى صنایع دانشگاه صنعتى شریف پذیرفته شد و پس از پیروزی انقلاب در تابستان ۵۸ همکارى با جهاد سازندگى را شروع کرد و در ۱۳ آبان ۵۸ به همراه دیگر دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در فتح لانه جاسوسى آمریکا شرکت داشت.

پس از پیروزی انقلاب در تابستان ۵۹ همکارى خود را با سپاه آغاز نمود و در آبان ۵۹ عازم جبهه‏هاى نبرد شد. در ۱۶ دیماه همان سال در عملیات هویزه به همراهى بسیارى از یاران ایثارگر و پیروان خط امام به شهادت رسید.

سید حسین علم‌الهدی فرزند مرحوم آیت‌الله حاج سید مرتضی علم‌الهدی، در سال ۱۳۳۷ متولد شد و به تأثیر از محیط خانواده، تربیت دینی او با مبارزات سیاسی توأم گشت. حسین در سن ۱۴ سالگی، کاباره سیرک مصری را که در اهواز برنامه اجرا می‌کرد، بمب‌گذاری و تخریب کرد و چندی بعد با سازمان دادن یک گروه ۲۰۰ نفری، در روز عاشورا در خیابان‌های اهواز با شعار «انّ الحیاه عقیده و جهاد» به راهپیمایی و عزاداری پرداختند که با دخالت مأمورین شهربانی این مراسم به زد و خورد کشیده شد و در جریان آن، حسین دستگیر شد و چهار ماه با تحمل شکنجه‌های مختلف، در زندان بسر برد.

حسین پس از آزادی از زندان، علیرغم سن کم، همچنان به فعالیت‌ها و مبارزات خود ادامه داد و در سال ۱۳۵۵ درحالی‌که فقط ۱۸ سال داشت، با عده‌ای از جوانان مؤمن، گروه «موحدین» را بنیان‌گذاری کردند.

او در جریان پیروزی اتقلاب اسلامی نقش فعال داشت و بار‌ها دست به حمله مسلحانه علیه نیرو‌ها و مراکز در ارتباط با رژیم شاه زد. او در جریان تسخیر لانه جاسوسی توانست با یافتن مدارکی در لانه جاسوسی که ارتباط دریادار احمد مدنی با امریکایی‌ها را برملا می‌کرد مانع از حضور او در انتخابات ریاست جمهوری شده و مجبور به استعفا از استانداری خوزستان شود.

حسین با شروع جنگ تحمیلی، در تجهیز و سازمان‌دهی نیرو‌ها در اهواز، برای مقابله با دشمن، نقش فعالی داشت و همزمان به ارائه برنامه «جنگ‌های پیامبر» در رادیو اهواز می‌پرداخت. او سرانجام به‌عنوان فرمانده یکی از گردان‌های عمل‌کننده در عملیات هویزه شرکت کرد و در ۱۶ دی ۱۳۵۹ به شهادت رسید.

منبع: دفاع پرس

انتهای پیام/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.